Minister klar med tiltag mod vanvidssejlads på vandscooter

Højere bødestraf og konfiskering skal være nye våben i kampen mod vanvidssejlads. Men der skal først oprustes hos politiet, mener talsmand.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) mødes onsdag med Københavns Politi, overborgmester Frank Jensen og repræsentanter fra Københavns Havn.

quote Der skal laves en form for nummerpladesystem, så vi kan identificere dem. Der bliver højere bødestraffe, og der bliver også mulighed for beslaglæggelse.

Søren Pape Poulsen, Kons., Justitsminister

På et møde skal parterne drøfte forslag til, hvordan de fremtidige regler for vandscootere skal se ud.

Det sker som en konsekvens af ulykken den 6. maj i år, hvor to amerikanske piger mistede livet, da en vandscooter sejlede ind i den båd, de sad i.

Og allerede inden mødet kan justitsministeren løfte sløret for, hvad der med garanti kommer til at ske.

- Fra politisk side kommer der til at ske tre ting. Der skal laves en form for nummerpladesystem, så vi kan identificere dem. Der bliver højere bødestraffe, og der bliver også mulighed for beslaglæggelse, siger Søren Pape Poulsen. 

Først skal der oprustes

Men før det giver mening at tale om højere bødestraffe og konfiskering af vandscootere, er det nødvendigt at opruste hos politiet. Det mener Troels Brücker, der er talsmand for Bådklubben Valby og formand for BKV Kajak ved Sluseholmen. 

- Problemet i Københavns Havn er, at hvis man ikke kan fange vandscooterne, så hjælper det ikke meget at hæve bødestørrelsen og give mulighed for beslaglæggelse, siger han til TV 2.

- Hvis det skal batte noget, skal Københavns Politi træde i karakter og signalere med skiltning og kampagner, at der bliver grebet hårdt ind over for vanvidssejlads.

En måde at gøre det på, kunne ifølge Troels Brücker være, at man indskrænker muligheden for at sejle ind og ud af havnen. I øjeblikket er der otte huller, som man kan sejle ind og ud ad havnen ad ved slusen i Sydhavnen. 

Her kunne man lukke af, så der kun er ét hul at sejle ind i havnen gennem og ét, at sejle ud. Det vil gøre det sværere at sejle med så høj fart, som mange gør på vandscootere, og dermed øge politiets mulighed for at fange dem, der sejler ulovligt. Og det er netop den øgede risiko, Troel Brücker tror, kan gøre en præventiv forskel. 

- Hvis vi kan få dem til at opleve en reel risiko for at blive taget eller lukket ude, så tror jeg, de forsvinder af sig selv. Og så har vi vundet det første slag, siger han.

Konsekvenser kræver identifikation

Som reglerne er nu, er det slet ikke lovligt for vandscootere at sejle i Københavns Havn uden en tilladelse. 

Men selvom politiet i dag har mulighed for at sætte en båd i vandet, når de modtager en anmeldelse om ulovlig sejlads, har de svært ved at få fat i førerne. De er nemlig ofte maskerede og derfor svære at identificere.

Netop derfor vil Søren Pape Poulsen have indført et nummerpladesystem, som skal gøre identifikationen lettere. 

Efter ulykken i Københavns Havn den 6. maj blev otte personer i alderen 22-31 år anholdt og efterfølgende fremstillet i grundlovsforhør.

En 24-årig mand blev her sigtet for uagtsomt manddrab under skærpede omstændigheder - for desuden at være flygtet fra gerningsstedet. Han er varetægtsfængslet frem til 1. juni. De resterende syv blev løsladt, men er sigtet for med hensynsløs adfærd at have bragt andre personers liv og førlighed i fare