Lokofører om førerløse S-tog: Det kan betyde aflysninger

Et politisk flertal vil sælge S-banen, men Dansk Jernbaneforbund frygter "et nyt Dong-salg".

Et politisk flertal tegner sig for at afløse de nuværende S-tog med førerløse.

Transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) har i dag gjort det klart, at regeringen er blevet enige om at sende både S-toget og strækningen mellem København-Malmø i udbud. 

Det er i sagens natur ikke en nyhed, der falder i god jord hos Dansk Jernbaneforbund, der blandt andet varetager lokoførernes interesser. 

Her kalder man ministerens udspil for ukonkret og stiller spørgsmålstegn ved, om man kan stole på udmeldingen. 

- Der er blevet sagt så meget, og man har talt om det længe. Her på mit faktaark står der, at man vil starte i 2036, og det har vi hørt før. Jeg stoler ikke en meter på den nuværende minister, siger områdeformand for S-togenes lokomotivpersonale Thomas Bryan-Lund til TV 2 Lorry. 

Han frygter, at man efter dagens udmelding kommer til at mangle endnu mere personale i DSB:

- Det giver ikke ro hos de ansatte. Hvis man er 46 år, skal man så blive i arbejdet eller skynde sig at stikke af, mens tid er, spørger han retorisk. 

- Vi er i forvejen underbemandede, og jeg tænker, at det kan blive svært at fastholde vores kompetente personale eller rekruttere nye. Så det kan medføre aflysninger. 

Frygter nyt Dong-salg

Kan du slet ikke se nogle fordele i det her for københavnerne?

- Nej. Jeg kender ikke til andre steder med førerløse tog udover Københavns Metro. Og her bliver man udfordret, når noget går i stykker på sporet, for ingen kan gøre noget derude. Metroen er heldigvis lille, så bemanding kan hurtigt komme ud til metroens vogne, men der er langt til et S-tog i Birkerød, hvis der skal sendes en tekniker. Det betyder altså, at man også skal holde stille i længere tid. 

Thomas Bryan-Lund tilføjer desuden, at byens S-tog allerede i dag kan køre med 90 sekunders mellemrum, ligesom det vil være tilfældet med et nyt system. Punktligheden kan næsten ikke blive højere, og S-banen er en af de få aktiviteter i DSB, der giver overskud i sig selv, påpeger han:

- En personlig refleksion er, at det her kan blive et Dong-salg om igen. Politikerne vil sælge ud af det, som giver overskud. DSB tjener penge på os.