Forbrugerrådet: Sporarbejde bør udløse rabat til passagerer

Når togpassagererne ikke får det produkt, de har betalt for, bør DSB til lommerne, mener forbrugerorganisation. DSB åbner for at diskutere sagen.

Når man som togpassager ikke får det, man betaler for, fordi der er sporarbejde, bør man få billetten til en lavere pris.

Det mener Forbrugerrådet Tænk efter at DSB igen-igen har kystarbejde på både S-banen og Kystbanen, hvor togbusser erstatter togene.

- Vi har forståelse for, at det er nødvendigt, at der bliver lavet sporarbejde. Men DSB er også nødt til at indse, at det er et ringere produkt, man får, og derfor bør passagerer blive kompenseret økonomisk, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, til DR.

DSB: Vi har valgt det bedste tidspunkt

Ifølge Forbrugerrådet svarer til, at man køber en vaskemaskine, der er markedets førende og så ender med at få en ringere model.

Forbrugerrådet vil efter sommerferie tage kontakt til DSB for at forsøge at finde en løsning. Og det er man åben for, svarer underdirektør Aske Wieth-Knudsen.

- Det, vi har valgt at gøre i stedet for at give en kontant kompensation, er at varsle sporarbejdet i rigtig god tid til vores kunder, køre med et højt antal togbusser og planlægge arbejdet på et tidspunkt, hvor færrest rejsende bliver generet for eksempel her i skolernes sommerferie, siger han til DR.

Hvis der opstår forsinkelser i den nye justerede køreplan, er DSBs rejsetidsgaranti desuden gældende, fortæller han.