De fleste, der kører med S-tog, har prøvet det. Man kommer ned på perronen og ser, at toget er aflyst. Ud af den skrattende højtaler kan man høre, at aflysningen skyldes en signalfejl.
Men det skal være slut nu.
I disse år, udskiftes S-banens nuværende signalsystem nemlig. Det skal sikre en mere stabil togdrift, hvor togene kommer til tiden.
Før det sker, skal det nye signalsystem først installeres. Og det betyder, at man i den kommende tid vil opleve færre eller ingen tog på Køge Bugt-banen. Det oplyser Banedanmark til TV 2 Lorry.
Lange udsigter
I løbet af det næste halve år installerer Banedanmark det nye signalsystem mellem Sydhavn Station og Køge Station. Installationsarbejdet kræver fri adgang til sporene.
Banedanmark forsøger dog at påvirke pendlere mindst muligt. Derfor vil der være weekendspærringer, hvor togtrafikken aflyses helt. I oktober og november vil du derfor i fem weekender opleve at skulle med togbus på dele af strækningen mellem Køge og Vallensbæk.
Kommende weekendspærringer
• Køge Station - Solrød Strand Station: 24.-25. oktober og 31. oktober/1. november 2020
• Solrød Strand Station - Karlslunde Station: 7.-8. november 2020
• Karlslunde Station - Hundige Station: 14.-15. november 2020
• Hundige Station - Vallensbæk Station: 21.-22. november 2020
Derudover vil der også være aftenspærringer, hvor der kører færre tog i tidsrummet 20:30 til 04:30.
I perioden fra uge 43 til uge 51 vil der i hverdagen desuden være reduceret togdrift mellem Køge Station og Solrød Strand Station i aften- og nattetimerne.
Nødvendig udskiftning
Det nuværende signalsystem udskiftes med et moderne computerbaseret signalsystem. Det er nødvendigt, fordi de nuværende signalanlæg er gamle og nedslidte.
Det nye signalsystem skal ikke bare sikre en mere stabil togdrift. Det skal også medvirke til, at togene kan køre med højere hastighed, så de kan køre tættere.
Installationen af det nye signalsystem fortsætter i 2021, hvor der også vil være periodiske spærringer fra januar til april 2021.
Når installationsarbejdet er færdigt i foråret 2021, vil Banedanmark i løbet af efteråret teste det nye signalsystem. De forventer, at det nye signalsystem på Køge Bugt-banen kan tages i brug i 2022.