For præcis et år siden afleverede Indre Bys Lokaludvalg et ønske om at forbyde dieselkøretøjer i Københavns centrum.
H.C. Andersens Boulevard er altså en meget stor del af årsagen til de 540 dødsfald
Forslaget faldt til jorden, men i Olso besluttede man faktisk igår at forbyde private dieselbiler på alle kommunale veje.
Forbudet galt, fordi vejret var koldt, og vinden var stille, og myndighederne vurderede, at luftforureningen var sundhedsskadelig.
Herhjemme puster nordmændenes forbud nyt liv i ønsket fra Indre Bys Lokaludvalg, og Københavns Teknik- og Mijøborgmester støtter op om ideen.
- Transporten, som vi oplever på H.C. Andersens Boulevard er altså en meget stor del af årsagen til de 540 dødsfald, som vi hvert eneste år ser i København, hvor folk dør før tid, siger Morten Kabell til TV 2 Lorry.
Den norske model kan dog af flere grunde ikke kopieres i København, mener han.
Man bør i stedet lade sig inspirere af andre europæiske storbyer, der har indført renluftszoner.
- Det er jo det, man oplever i Paris, som har besluttet, at fra 2020 må der ikke færdes dieselbiler i den centrale del af Paris. Det er jo trods alt et område på flere millioner mennesker, som på den måde får en markant forbedring af luftsituationen, siger borgmesteren til TV 2 Lorry.
Og det er på tide, at København følger trop, mener Steffen Loft fra Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.
- Vi er langt bagud med hensyn til miljøzonerne, som kun gælder tunge køretøjer. Der er i tyske byer eksempelvis nogle helt andre skrappe miljøzoner, hvor man også omfatter lette køretøjer, som skal leve op til bestemte normer, forklarer han.
Ved FDM - Forenede Danske Motorejere - mener man, at et dieselforbud er unødvendigt.
- Trafikken er en del af det (luftforureningen, red.), men kun en meget lille del af det. Så det vil være populistisk at gå ud og sige, at vi løser københavnernes luftforureningsproblem ved at forbyde dieselbiler. Det vil simpelthen faktuelt være at stikke vælgerne og folk blår i øjnene, siger Torben Kudsk til TV 2 Lorry.
Han mener, at bilproducenterne har ansvaret.
- Vi har i en lang årrække målrettet arbejdet for at presse myndigheder og bilproducenter til, at bilerne bliver renest muligt, siger han.