I tre år har Bådklubben Valby kæmpet for at få kunne spærre af for passagerne ved stigbordene, der leder ind til Københavns inderhavn ved Sjællandsbroen. Bådklubben vil dæmme op for det, de kalder vanvidssejlads i havnen. Men intet er sket.
Som det er nu, er vi alle til grin, og politiet er magtesløse. Det er sindssygt at ligge og jagte sådan nogle idioter i havnen, og de kan ikke fange dem.
I lørdags blev problemstillingen igen aktuel på tragiske vis, da to yngre kvinder mistede livet, efter deres båd blev torpederet af en vandscooter.
- Vi har sagt det siden 2014, men folk har bare trukket på skulderen. Enhver kan se, hvor sindssygt det er, og jeg kan slet ikke forstå, myndighederne ikke har foretaget sig noget endnu. De bør virkelig have røde ører. Nu er der kommet de berømte lig på bordet, og det er jo forfærdeligt, siger Troels Brücker, der er formand for kajakafdelingen i Bådklubben Valby.
Politiet er magtesløse
Bådklubbens forslag til at dæmme op for problemet går på, at der indføres en mekanisk lukning af stigbordene, der er skabt til at regulere vandstanden i Københavns havn.
Her er der i dag ti huller med fri passage, som blandt andet vandscooteren fra lørdagens ulykke brugte til at komme ind i havnen og sejle ræs. Får man mulighed for mekanisk at lukke passagerne midlertidigt, kan politiet trænge fartbøllerne op i en krog, så de ikke får mulighed for at flygte syd ud af havnen igen.
- Som det er nu, er vi alle til grin, og politiet er magtesløse. Det er sindssygt at ligge og jagte sådan nogle idioter i havnen, og de kan ikke fange dem.
- Ved at blokere den ene ende af havnen, kunne vi signalere, at nu gør vi noget. For så bliver det for risikofyldt at sejle vildt i havnen, og det vil virke præventivt. Det kan gøres med få og enkelte midler, lyder det fra Troels Brücker.
Havnens image står på spil
Han var i lørdags selv vidne til de otte mennesker, der med al for høj fart sejlede rundt i havnen, hvilket i sidste ende førte til dødsulykken. Efter flere lignende oplevelser tidligere er Troels Brücker ikke i tvivl om, at der skal gøres noget nu, hvis havnen fortsat skal være til glæde for både lokale borgere og tiltrække turister.
- Hvis Københavns havns gode navn og rygte stå til troende, skal der ske noget drastisk. Vi er nødt til at signalere til omverdenen – både i ind- og udland – at vi gør noget ved det. Havnens image står på spil.
- Det ender med, at folk bliver bange for at færdes på vandet, hvis det fortsætter. Det er dræbermaskiner, der er tale om, siger han.
For også at dæmme op for vild sejlads i speedbåde i havnen, foreslår Troels Brücker samtidig, at bådejere der gentagne gang overtræder reglerne, bliver frataget deres bådplads i havnen.