Når et skib skal sejle ind eller ud af Roskilde Fjord ved Frederikssund, møder det den gamle Kronprins Frederiks Bro, der er så lav, at skibet ikke kan komme forbi. Men heldigvis kan broen åbnes - og siden indvielsen i 1935 er åbning og lukning blevet styret af en brovagt, der havde sit arbejde på broen.
Sådan er det ikke længere. Siden starten af denne uge har det været en medarbejder fra Vejdirektoratet, der fra sin plads i Trafiktårnet bag Københavns Hovedbanegård med et tryk på en knap åbner eller lukker den gamle bro.
Der er tale om et forsøg, som skulle været startet i januar. Men forberedelserne betød, at der opstod nogle måneders forsinkelse. Så først ved indgangen til marts var Vejdirektoratet klar til at begynde fjernbetjeningsforsøget.
Fjernbetjening på få meters afstand
- Men så kom coronaen, fortæller Niels Højgaard Pedersen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratets bygværksafdeling.
- Og det betød, at vores medarbejdere ikke kunne få adgang til Trafiktårnet, hvorfra vi skulle betjene broen. I stedet rykkede vi op og sad i det gamle brofogedhus lige ved siden af broen. For når du taler fjernstyring, så er det i princippet lige meget, om du sidder i Singapore, i København - eller lige ved siden af broen, forklarer han.
Gammel bro som forsøgskanin
Under den forrige regering opstod ønsket om at fjernbetjene landets broer fra et enkelt sted. Det ville give en række besparelser, men der opstod også bekymring for, om systemerne ville virke. Derfor besluttede den daværende transport- og bygningsminister, Hans Christian Schmidt, at forsøget skulle udføres på kun én bro.
Valget faldt på Kronprins Frederiks Bro, fordi den - når forsøget startede - ville have en backup-bro i form af den nye Kronprinsesse Marys Bro. Så hvis teknikken skulle svigte, vlle den nye bro stadig gøre det muligt at komme fra Hornsherred og over til Frederikssund eller omvendt.
Men så galt er det ikke gået, lyder det fra Niels Højgaard Pedersen.
- Fjernbetjeningen har stået på siden det sene forår. Og der er kommet så meget ro på coronasituationen, at vi i mandags for alvor rykkede ind i Trafiktårnet og nu betjener broen derfra. De første to dage havde vi stadig en reserve på selve broen, men han er nu også rykket ind i tårnet, siger han.
Ambulance blev stoppet
Og selv om broen nu betjenes af en medarbejder i et tårn i København, så fungerer systemerne, som de altid har gjort.
- Hvis en erhvervssejler skal igennem, så ringer vedkommende til os og beder om at få broen åbnet. Det gjorde man også, da broen var bemandet, forklarer Niels Højgaard Pedersen.
Søndag gennemførte Vejdirektoratet en test af broåbningen fra København. Og flere bilister undrede sig, fordi de skulle vente, mens broen gik op og i - uden at skibe passerede forbi. Og ved søndagens test måtte en ambulance med udrykning vente på at komme over.
- Heldigvis var det ikke så presserende. Men akutberedskabet skal også ringe til os, når der skal en ambulance igennem. Så bliver broen ikke åbnet. Det havde de glemt i søndags, lyder det fra Niels Højgaard Pedersen.
Region Hovedstadens Akutberedskab har tidligere på ugen oplyst til TV 2 Lorry, at den pågældende ambulance nåede frem inden for den fastsatte tid, og at de derfor ikke havde problemer med broåbningen.
Når forsøget med fjernbetjening af broen er gennemført i løbet af i år, vil det ifølge Niels Højgaard Pedersen blive evalueret af uvildige eksperter. Derefter skal Transportministeriet tage stilling til eventuel fortsættelse og udvidelse af systemet.
- Man vil kunne spare en større pose penge på at indføre fjernbetjening, og mange andre steder i udlandet bruger man tilsvarende systemer. Også hvor det hander om langt flere broer, siger Nels Højgaard Pedersen.