Kørselsordningen Uber lukker i Danmark fra 18. april.
Jeg synes, det er ærgerligt, at private ikke kan få lov til at brug deres egne biler til at tjene ekstra penge
Det oplyser virksomheden ved et pressemøde tirsdag formiddag.
- Uber har besluttet, at vi lukker tjenesten i Danmark. Det gør vi på grund af af den politiske lovgivning om taxaloven, fortæller Kristian Agerbo, der er talsmand for Uber i Danmark.
Man beholder udviklingskontoret i Aarhus med cirka 40 medarbejdere, fordi man stadig vil forsøge at indgå i politisk dialog, lyder meldingen.
Et flertal på Christiansborg meddelte i starten af februar, at der var aftalt en ny taxilov.
Loven ophæver begrænsning på antallet af taxier, men til gengæld fastholdes og skærpes andre krav. Blandt andet skal biler have sædefølere og taxametre, så Skat bedre kan kontrollere indtjeningen.
Og det er netop disse regler, der er blevet Ubers død.
Talsmand Kristian Agerbo fortæller, at man i virksomheden har brugt en måned på at tænke over tjenestens videre muligheder, men at man finder det umuligt at yde samme service under de nye regler.
Det er nemlig helt essentielt, at chaufførerne kan bruge deres private biler, forklarer han.
- Man har opstillet en række barrierer fra politisk side, som vi har bevist gennem flere år, at man ikke behøver at opstille for at køre taxa. Man skal købe ny bil og installere en masse gammeldags udstyr. Man skal endda lægge penge for at få en godkendelse, siger han.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) selv var ærgerlig, da loven skulle præsenteres:
- Jeg synes, det er ærgerligt, at private ikke kan få lov til at brug deres egne biler til at tjene ekstra penge på aftener og i weekender, hvis de lever op til krav om skattebetaling og så videre. Men det var der ikke et flertal for, så det kunne regeringen ikke komme igennem med, sagde Ole Birk Olesen dengang.
De første friske politiske udmeldinger er allerede begyndt at strømme ind, og fra SF har Karsten Hønge sendt en afskedssalut Ubers vej, skriver TV2.dk:
- Det er en glædens dag, at Uber nu skal køres til ophugning. Jeg græder tørre tårer. Jeg vil bare ønske Uber go’ tur hjem, siger Karsten Hønge og fortsætter:
- Teknologi og innovation er godt – men det må aldrig skade ordentlig løn og arbejdsforhold for de ansatte. Ubers forretningsmodel er at give usikre vilkår til deres ansatte. Det holder slet ikke og jeg er glad for at vores samfund siger klart fra overfor en så grådig og grisk virksomhed som Uber, siger Karsten Hønge, som er transportordfører i SF.
Uber
- I december 2011 blev Paris den første by uden for USA, hvor Uber blev lanceret.
- Uber findes i 70 lande, heriblandt Danmark, og mere end 500 byer, herunder København. Den er dog også blevet forbudt flere steder.
- Ubers service presser taxabranchen. Eksempelvis er antallet af daglige ture for New Yorks taxaer faldet løbende siden Ubers indtog.
- Ifølge Uber er der tale om en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og kan bestilles til en tur, hvor chauffør og passager efterfølgende deler omkostningerne.
- Danske taxaselskaber mener, at Uber ikke overholder retningslinjerne for fair konkurrence, fordi Uber-chauffører ikke er underlagt samme reguleringer, hvad angår forsikring, registrering til erhvervskørsel og andre udgifter.
- Seks Uber-chauffører blev sidste år dømt i Københavns Byret for at have kørt ulovlig taxakørsel. Sidenhen har Østre Landsret stadfæstet dommen.
- Siden har politiet sigtet fem personer for samme overtrædelse fra en liste på 1500 danske Uber-chauffører, som Skat har modtaget fra skattemyndighederne i Holland.
Kilder: Uber.com, Børsen, Information, Fagbladet 3F.