Mega-yachten ’Sailing Yacht A’ er færdig med at gennemgå tests og har søndag aften forladt skibsværftet Nobiskrug i Kiel, hvor skibet er bygget.
Det kæmpemæssige sejlskib sejler nu fra det nordlige Tyskland mod Kristiansand i Norge, der er anført som skibets næste destination på marinetraffic.com, med forventet ankomst på tirsdag.
Det betyder, at sejlskibet formentligt passerer nært forbi Amager i løbet af mandag.
Sent søndag aften befinder skibet sig i Femernbælt syd for Lolland, hvor det i gennemsnit sejler med 14 knob i timen.
Megamaster giver problemer
Med master på 90 meter er der ingen chance for, at skibet kan sejle under hverken Lillebæltsbroen, Storebæltsbroen eller Øresundsbroen.
Derfor er skibets formentlig eneste mulighed at sejle gennem Drogden-renden, som er farvandet mellem Saltholm og Amager, hvor biltrafikken ledes gennem Øresundstunnelen, inden den bliver til Øresundsbroen.
Men det bliver også en udfordring. Den 14 kilometer lange sejlrende har en dybde på mindst otte meter. Det er præcis så dybt, som Sailing Yacht A stikker i vandet.
Derfor er det ventet, at både skibets tanke og svømmepøl skal tømmes for at gøre skibet lettere.
Otte etager og undervandsobservatorium
Rejsens slutdestination er ifølge tyske shz.de det sydlige Spanien, som skibet forventes at ankomme til i foråret. Det er her den officielle overdragelse til ejeren, den russiske milliardær Andrej Igorevitj Melnitjenkos, er planlagt til, skriver shz.de.
Hans nye sejlskib har en værdi af næsten to milliarder kroner. Men så er det også verdens største sejlskib med en længde på 144 meter – og naturligvis de 90 meter høje master.
Skibet er udstyret med bombesikkert glas, helikopterlandingsplads, otte etager med teaktræsgulve og et observatorium af glas under havets overflade.