Danske turistattraktioner jubler over Simpsons-afsnit

I aften viser TV 3+ afsnittet, hvor Homer og familien er på ferie i Danmark. Den amerikanske visning kan være god for de danske turistattraktioner.

En gåtur i Nyhavn, en tur i Tivoli og et besøg på Kronborg Slot.

Umiddelbart kunne det lyde som opskriften på et klassisk turistbesøg i København. Det er det i og for sig også, men fredag aften er det en ikke helt almindelig familie, der tager turen rundt til en række af Danmarks seværdigheder.

Det er derimod Homer, Marge, Bart, Lisa, Maggie og Abraham Simpson, der besøger en tegneserieversion af Danmark i det afsnit af 'The Simpsons', der bliver sendt på TV 3+ fredag aften. 

Undervejs i aftenens afsnit kommer den gule familie forbi en række af Danmarks seværdigheder, og også den kongelige familie, vores tradition for designermøbler og ikke mindst vores velfærdssystem bliver nævnt i afsnittet, der blev set af flere end 2,4 millioner, da det rullede over de amerikanske tv-skærme for et par uger siden. 

Selvom det måske ikke får amerikanere til at valfarte til Danmark i den kommende tid, giver det Danmark og de seværdigheder, der bliver fremhævet, en god portion PR – af den rigtig gode slags, lyder vurderingen.

VisitDenmark står ikke bag

Når man ser afsnittet, hvor familien Simpson kommer til Danmark for at udnytte vores gratis sundhedssystem og tiltuske sig en gratis operation til familiens bedstefar, Grandpa Abe, kan det virke som en stor reklamesøjle for Danmark.

Det er dog ikke VisitDenmark, der har haft en finger med i spillet, lyder det fra organisationens chef for forretningsudvikling, Anja Hartung.

- Helt ærligt, så vidste vi det ikke. Jeg ser et kæmpe potentiale i at arbejde sammen med film- og mediebranchen, men i det her tilfælde har vi ikke haft en finger med i spillet, siger hun.

Anja Hartung ser dog alligevel Danmarks optræden i 'The Simpsons' som en kærkommen mulighed for at gøre især amerikanerne klogere på Danmark som feriedestination.

- Det er jo sådan, at kendskabet til Danmark ikke er så højt ude i den store verden. Det er altid godt, når nogen taler om Danmark. Samtidig er 'The Simpsons' et stærkt brand i populærkulturen, som engagerer brugerne, og på den måde kommer vi måske ud til nogle mennesker, vi ikke normalt når, siger Anja Hartung.

Tv-serier batter

Chefen for forretningsudvikling kan dog ikke sætte præcise tal på, hvad det betyder for turismen i Danmark, når landet optræder i eksempelvis film og tv-serier.

- Man kan ikke isolere det, for beslutningen om at tage på en rejse er sammensat af mange faktorer. I gennemsnit tjekker vi 34 hjemmesider, inden vi beslutter os for at tage af sted, så på den måde er det svært at sætte en finger på, hvad den afgørende faktor var. Til gengæld er det altid en hjælp at bringe Danmark op på nethinden hos folk. Og det får vi jo forærende af 'The Simpsons'.

Det er dog tydeligt, at film- og tv-verdenen ikke er fuldstændig ligegyldig, når vi vælger feriedestinationer.

- Storbritannien er det største marked i forhold til turister til København. Siden 2014 har antallet af turister fra Storbritannien overgået selv Norge og Sverige. Det kunne jo godt være, fordi nogle af de danske tv-serier i en årrække har været populære i England, lyder det fra Anja Hartung.

Tivoli er stolte

I afsnittet, hvor 'The Simpsons' slår vejen forbi Danmark, er der utrolig mange detaljer om landet, som de har fået helt fat i, og da familien er en tur i Tivoli, er det nærmest en 1:1-fremstilling af den gamle have.

Heller ikke Tivoli har dog haft en finger med i spillet, lyder det fra havens pressechef, Torben Plank.

- De har ikke spurgt om lov. Vi plejer ellers at være ret strikse med, at man skal have en fototilladelse, men det er jo lidt anderledes, når der er tale om tegninger. Men det er jo fantastisk, og vi er stolte af at være med.

Selv om det er en ære at blive en del af tegneserieuniverset, der har eksisteret siden 1989, og dermed er den længst kørende tv-serie nogensinde, tror Torben Plank dog ikke, at det vil kunne ses tydeligt på Tivolis besøgstal.

- Jeg tror ikke, at folk kommer valfartende ind. Men jeg er ikke i tvivl om, at folk, der måske ikke normalt ville rejse til Europa, bliver opmærksomme på København og ikke mindst Tivoli som en fed attraktion. Og så er det med til at underbygge og cementere vores position som noget, man skal se, når man er i København, siger pressechefen og fortæller, at Tivoli hvert eneste år lægger rammer til mellem 200 og 300 film- og tv-optagelser.

Tv flytter ikke amerikanere

Det er dog ikke kun det centrale København, der er blevet plads til i det 20 minutter lange afsnit.

Familien kommer også en tur forbi Holger Danskes hjem i kasematterne under Kronborg Slot i Helsingør. Og selv om slotchef Mikael Rasmus Nielsen endnu ikke har set afsnittet, er han glad for, at renæssanceslottet har fået skærmtid i tegneserieuniverset.

- Det er vi selvfølgelig rigtig begejstrede for. Det viser, at Kronborg Slot er en dansk attraktion, der virkelig er kendt i udlandet.

Han tror dog ikke på, at tv-optrædenen får amerikanerne op af sofaen, på et fly til Danmark og videre til Helsingør.

- Men måske kan det generelt inspirere til at besøge Danmark. Og når man så er her, kan det have betydning.  

Kulturen trækker

Slotschef Mikael Rasmus Nielsen er dog vant til, at det er kulturen og ikke historien og arkitekturen, der lokker gæsterne til Kronborg.

- Udenlandske gæster kommer, fordi de har hørt om slottet fra 'Hamlet'. Det er det, der er anledningen. Man kan sige, at alt stor dramatik, der behandler tilværelsens eksistentielle dramatik søger til Kronborg – både 'Hamlet' og nu også 'The Simpsons', griner han og fortæller, at hans aften er planlagt.

- Jeg skal da se 'The Simpsons'. Det skal vi alle sammen her på Kronborg.