Pas på falske mails: Sådan lokker svindlerne

Mere end hver anden dansker har modtaget falske mails i det seneste år, viser undersøgelse.

Der er i øjeblikket en fupmail i omløb, der kan stjæle folks oplysninger og kræve en løsesum, før man kan få dem tilbage.

Mailen er forklædt som en faktura på nogle vareindkøb, men den er langt mere ondsindet end som så.

TV 2 Lorry har blandt andet kunne fortælle om Preben Nyberg, der er ejendomsinspektør og fik låst alle sine arbejdspapirer, fordi han kom til at trykke på et link i en mail. 

- Mailen lukkede det hele ned. Hele harddisken blev krypteret, så jeg kunne ikke bruge den. Så kom der en besked på mit skrivebord om, at jeg kunne betale nogle penge for at få det fjernet, siger Preben Nyberg til TV 2 Lorry. 

Mere end halvdelen af alle danskere har modtaget falske mails

Men det er ikke kun Preben, der modtager mails fra onde hackere, der vil tjene penge på uheldige og uvidende computerbrugere. 

I alt vurderer man, at 61 procent af danskerne det seneste år har modtaget falske e-mails, hvori de blev bedt om at afgive personlige oplysninger fx ved at klikke på et link, viser en undersøgelse af Epinion for Deloitte

De 10 mest almindelige typer af lokkemad er:

1. Du har vundet en præmie

2. Din bank eller kreditkortudbyder mangler dine oplysninger

3. Du har fået penge tilbage i skat

En falsk mail fra SKAT.  Den tvivlsomme grammatik afslører ofte phishing-forsøget.
En falsk mail fra SKAT.  Den tvivlsomme grammatik afslører ofte phishing-forsøget.

4. Du kan deltage i et lotteri, en konkurrence eller en quiz

5. Du har modtaget post

Afsenderen her er russiske kriminelle. Adressefeltet afslører, at du ikke er havnet hos Post Danmark .
Afsenderen her er russiske kriminelle. Adressefeltet afslører, at du ikke er havnet hos Post Danmark .

6. Du har modtaget et særlig godt tilbud

Reklame for et særligt godt tilbud på viagra-medicin. Tryk aldrig på linket.
Reklame for et særligt godt tilbud på viagra-medicin. Tryk aldrig på linket.

7. "Vigtig besked"

8. Tilbud om dating

9. Du er kunde i en virksomhed, der mangler dine oplysninger

 
 

10. Din e-mail kunne ikke leveres
 
Tallene er baseret på i alt 1002 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.