Et nyt forslag fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (V) vil nemlig åbne op for, at de 34 kommuner i Region Hovedstaden for fremtiden kan byudvikle og -planlægge der, hvor det giver bedst mening kommunalt.
Hovedstadsområdet har udviklet sig hastigt i de sidste 20 år, og der er behov for, at vi nu giver de 34 kommuner bedre rammer til at udvikle den fysiske planlægning
- Hovedstadsområdet har udviklet sig hastigt i de sidste 20 år, og der er behov for, at vi nu giver de 34 kommuner bedre rammer til at udvikle den fysiske planlægning, så hovedstadsområdet er attraktivt og kan udvikle sig balanceret i forhold til beboelse, transport, grønne områder og erhvervsliv, udtaler Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse fra Erhversministeriet og tilføjer:
- Derfor gennemfører vi i tæt dialog med de 34 kommuner i hovedstadsområdet en modernisering af den såkaldte Fingerplan.
Hvad er fingerplanen?
I stedet for at lade byen udvikle sig i alle retninger skulle infrastruktur med trafikale årer og S-bane mod København følge med. Samtidig skulle der mellem byområderne være grønne kiler.
Derfor vedtog man en plan med fem 'fingre', der udgik fra København. Her skulle kommunerne overholde restriktionene for byudvikling og de grønne områder og udfylde kommunal- og lokalplan.
Planen, der i år har 70 års jubilæum, er blevet revideret flere gange siden dens oprindelse, og nu vil erhvervsminister Brian Mikkelsen frigive dele af den ubebyggede jord, som staten har reserveret i kommunerne.
Erhvervsministerens forslag vil betyde frigivelse af jord i i alt 25 kommuner i Region Hovedstaden.
Det er Fingerplanen, det hele handler om.
Erhvervsministeren vil med forslaget revidere planen og give hovedstadskommunerne nye udviklingsmuligheder.
I forslaget imødekommer ministeren 59 konkrete forslag ud af i alt 152 forslag fra kommunerne til modernisering af den fysiske planlægning i hovedstadsområdet, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Det betyder, at kommunerne får mulighed for at udlægge nye arealer til boliger og erhverv og gøre sommerhusområder til byområder.
Samtidig kan nogle kommuner benytte mindre afgrænsede dele af de grønne kiler og de såkaldte transportkorridorer til andre formål, samtidig med at der opretholdes natur- og miljøområder.