Selvkørende biler kører bedre end bilister, så de kan køre tættere og frigør derfor plads på vejene, men de gør det også mere attraktivt at tage bilen, og derfor kommer biltrafikken til at stige. I hovedstadsområdet 15 procent.
Det viser en endnu ikke offentliggjort prognose fra Vejdirektoratet, ifølge fagbladet Ingeniøren.
Medmindre man skruer prisen i vejret på selvkørende biler, er det stort set utænkeligt, at de vil reducere trængslen
- Der er tale om to modsatrettede effekter. Fordi selvkørende biler kan køre tættere, kan vi udnytte vores veje bedre. Men det bliver samtidig mere attraktivt at køre i selvkørende biler. Resultatet er, at vi får 14 procent mere trafik, og vi får 15 procent mere trængsel i hovedstadsområdet, målt på forsinkelsestiden. Effekten af at udnytte vejene bedre bliver med andre ord overgået af den øgede trafik, siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed, til Ingeniøren.
Det er første gang, der er regnet på effekten af selvkørende biler i Danmark. Trængslen på vejene kan nedbringes, hvis flere bruger delebiler eller tager offentlige transportmidler, men selv med delebiler vil selvkørende biler i sidste ende skabe mere trængsel, vurderer trafikforsker Harry Lahrmann, lektor ved Aalborg Universitet.
- Det vil stadig være så bekvem en transportform, at den får folk til at fravælge busser og tog, som jo ikke kører fra dør til dør. Medmindre man skruer prisen i vejret på selvkørende biler, er det stort set utænkeligt, at de vil reducere trængslen, siger Harry Lahrman til Ingeniøren.