Schh: Kampagne skal dæmpe støj i nattelivet

Et skilt med teksten 'Nabo Respekt' skal få gæster i Københavns natteliv til at skrue lidt ned for lyden.

Efter opfordring fra beboere i Indre by i København starter foreningen Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC) nu skilte-kampagnen Nabo Respekt, der beder gæster i nattelivet om at vise hensyn og dæmpe støjen.

Inspirationen til kampagnen er hentet fra Barcelona, London og andre storbyer, hvor man også forsøger at dæmpe på nattelivets gæster.

- Vi har taget dette initiativ for at starte en proces, som vi mener er vigtig for udviklingen af det københavnske natteliv. Vi har gode forventninger til, at initiativet vil blive taget godt imod af gæsterne, siger direktør i DRC, Torben E. Hoffmann Rosenstock, i en pressemeddelelse.

Det nye initiativ får støtte fra både Københavns Kommune og Københavns politi.

- Det er godt, at restauratørerne tager udfordringen med støjgener alvorligt. Alle aktører skal være med til at begrænse den støj, som beboerne i de livlige kvarterer udsættes for. Skiltningen er et positivt skridt, som jeg bakker op om og håber kan bidrage til, at der tages mere hensyn i nattelivet i København, lyder det fra kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen.

Kampagnen er startskuddet til et nyt samarbejde, hvor ikke mindst beboerne i Indre By håber, at man kan blive klogere på støjgener og finde løsninger i fællesskab.

- Vi er meget glade for, at beboerne nu er blevet hørt, og vi ser frem til i samarbejde med alle aktører, at der bliver arbejdet på at reducere støjen i nattelivet. Vi håber naturligvis at kampagnen vil brede sig og få flere af byens gæster til at vise hensyn, siger formand i Nørre Kvarters Beboerforening, Søren Rud.

I første omgang søsættes kampagnen kun i København, men DRC håber at kunne udbrede budskabet om Nabo Respekt til andre byer.

Kampagneskiltet Nabo Respekt vil være tilgængeligt for alle natforretninger i København fra fredag den 11. december.