»Konkret har vi bedt om, at Metroselskabet stiller yderligere aflastningssteder til rådighed for de særligt berørte borgere«, skriver Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), i en mail til Politiken.
Metroselskabet bliver nu pålagt at stille fem aflastningsboliger til rådighed til de naboer, som er allerværst generet af byggeriet. Men overborgmesteren åbner for mere hjælp til de naboer, der har krævet, at Metroselskabet skaffer dem en anden bolig, mens arbejdet er i gang:
Også regeringen står bag kravet til metroselskabet:
»Det kan jeg fuldt ud bakke op om. Det vil kunne give en lettelse for de mest belastede boliger netop nu, hvor det støjer meget«, udtaler transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Politiken.
Metroselskabet har gentagne gange fastholdt, at det ikke er muligt at hjælpe naboerne mere, end hvad den såkaldte ekspropriationskommission giver mulighed for. Kommissionen pålagde eksempelvis selskabet at stille én aflastningslejlighed til rådighed i dagtimerne for 90 familier omkring Hovedbanegården.
Metroselskabet har ikke villet stille op til interview i Politiken. Men i en skriftlig kommentar fastholder kundedirektør Rebekka Auken Nymark, at selskabet ikke kan gøre mere af egen drift:
»Der er ikke belæg for at opfatte dette initiativ som kritik. Ejernes beslutning giver os mulighed for at sætte yderligere initiativer i gang ud over det, som ekspropriationskommissionen havde pålagt os. Det er vi glade for, at de nu har gjort«, siger kundedirektøren til Politiken.
Professor i naboret og forvaltningsret Peter Pagh har kaldt Metroselskabets påstand om, at det ikke kan gøre mere for naboerne, for »det rene vrøvl«. Men han finder det dybt problematisk, at politikerne pålægger selskabet at gøre mere, fordi det kortslutter konstruktionen bag et offentligt ejet selskab.
»Det er rent ragnarok. Metroselskabet kan gøre mere for naboerne, hvis det vil. Men det er fuldstændig uden hjemmel, når overborgmesteren som ejer går ind og dikterer, hvordan selskabet skal drives, fordi det er politisk opportunt. Man har valgt at lave et selvstændigt selskab med egen direktion og bestyrelse«, siger professoren til Politiken.
Professor Erik Werlauff, der har designet loven om statslige selskaber, mener dog, at tiltaget er »sund fornuft« og i tråd med både naboretten og selskabsretten:
»Der er jo tale om rene pebernødder for at afbøde nogle meget indgribende gener, som borgere bliver påført. Det kan så undre, at sagen har skullet køre sådan op i en spids - for selvfølgelig kan Metroselskabet selv gøre mere for naboerne uden at blive pålagt det«, siger Erik Werlauff til Politiken.