Dermed topper Copenhagen Metro Team listen over virksomheder, som har fået flest påbud af Arbejdstilsynet op til sommer. Nummer to på den sorte liste er metro-underleverandør Seli Tunneling Denmark med 34 påbud for dårligt arbejdsmiljø, mens nok en underleverandør, Trevi Foundation, også er at finde i top.
Det viser en analyse fra Ugebrevet A4 af de 7.113 virksomheder i Arbejdstilsynets database, der i begyndelsen af juni havde fået gul eller rød smiley for problemer med arbejdsmiljøet.
For Copenhagen Metro Team er 53 af forholdene så alvorlige, at de ifølge Arbejdstilsynet skal løses straks. Det drejer sig blandt andet om høreskadende støj, problemer med hejseudstyr og elevator, manglende instruktion, kræftfremkaldende stoffer og risiko for fald.
3F er bekymret over, at der bliver ved med at være problemer med arbejdsmiljøet i Copenhagen Metro Team. Arbejdstilsynet har i flere år løftet pegefingeren over for selskabet.
»Det er trist for medarbejderne. Muligheden for at komme galt af sted er for stor, og der har været en lang række af ulykker. Der er langt igen, før hele metrobyggeriet bliver et trygt og forsvarligt sted at arbejde,« siger faglig sekretær Jesper Weihe, 3F.
Copenhagen Metro Team mener til gengæld, at metrobyggeriet i dag har få arbejdsulykker set i lyset af, hvor stort byggeriet er.
»Arbejdsmiljøet er under kontrol. Vi forbedrer løbende vores arbejdsmiljø og reagerer på påbud præcis, som Arbejdstilsynet forlanger. Vi har fornyet sikkerhedskurser og gennemførte 850 kurser i maj måned. Alt sammen giver nu bonus i forhold til sikkerheden,« siger kommunikationschef Jens Munch.
Gennem tiden har der været flere alvorlige ulykker på metrobyggeriet. Blandt andet var to medarbejdere i en lift tæt på at brænde ihjel, da de 1. oktober sidste år var i gang med at rense tunnelboremaskinens skjold med acetone.
De arbejdede på ydersiden af skjoldet, men på indersiden var en mand i gang med at svejse beslag med en skærebrænder. Varmen antændte acetonen. På få sekunder var der ild i metroarbejderne i liften, som blev reddet, men fik forbrændinger.
Ottende januar i år, var den gal igen, da en betonklods rev sig løs fra en kran og faldt 35 til 40 meter ned. Til alt held blev ingen ramt.
Når problemerne med arbejdsmiljøet fortsætter, skyldes det ifølge Jesper Weihe fra 3F blandt andet, at projektet er stort og internationalt. Der tales over 20 forskellige sprog på byggeriet, og sikkerhedskulturen er forskellig fra land til land.
»Det er vigtigt, at metroen får ensrettet sikkerhedskulturen. Det er grumme galt, når man har indtrykket af, at selskabet kender alle påbuddene, men ikke efterlever dem hver gang. Det siger sig selv, at risikoen for arbejdsulykker stiger, når man lader som ingenting,« mener han.
Copenhagen Metro Team afviser, at man ikke reagerer på påbud. Men det har været en udfordring at få de mange forskellige nationaliteter og underentreprenører til at arbejde sikkert sammen.
»Her i en global verden, er det en udfordring at folk taler forskellige sprog på arbejdspladsen. Det kommer vi ikke uden om. Men i alle teams er der personer, som taler engelsk. Enhver ulykke er en for mange, men vi tager ved lære af dem og arbejdsmiljøet bevæger sig i en positiv retning,« siger Jens Munch.