Elbiler har traditionelt haft ry for at være for dyre, men efter et par års indkøring i Københavns Kommunes bilpark har kommunen haft held til at presse priserne ned. Det koster nu det samme at lease elbiler som benzinbiler - 2600 kroner om måneden - men elbilen bruger typisk kun for 500 kroner brændstof mod benzinbilens 1500 kroner.
- Det er enormt opløftende, at elbilerne i dag er det optimale valg, selv hvis man ser det i et økonomisk perspektiv, siger Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i København.
Han sigter derfor mod at mere end fordoble antallet af elbiler på under halvandet år. Fra 124 i dag - mod 162 benzinbiler - til 251 inden udgangen af næste år, skriver Politiken.
Samtidig er København ved at indgå et indkøbssamarbejde om leasing eller køb af elbiler med andre kommuner og regioner for at holde priserne nede. Foreløbig har 12 meldt sig, blandt andet Region Hovedstaden og Horsens, Holbæk og Herlev Kommuner.
Den europæiske tænketank Transport & Environment har ikke hidtil set et projekt for elbiler i den skala. Ifølge Cécile Toubeau, der arbejder med grøn transport i tænketanken, bliver København med initiativet en frontløber på området.
- Jeg tror, andre store byer i Europa vil vente og se, om Københavns initiativer virker, siger hun til Politiken.
Chefkonsulent Susanne Krawack fra den danske tænketank Concito er også positiv.
- Når København køber mange elbiler, betyder det, at mange får erfaring med dem og interesse for dem, og at de bliver set i bybilledet. Men kommuners investering vil altid blot være en start - hvilket der også er behov for nu, siger hun til Politiken.
Københavns Kommune er også meget optaget af afgiftsfritagelsen, og Morten Kabell opfordrer kraftigt regeringen til at sikre, at den bliver forlænget, for eksempel i forhandlingerne om næste års finanslov.
Det vil klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) dog ikke love.
- Det er ikke noget, vi har taget stilling til i regeringen endnu. Men spørgsmålet er også, om der vil være behov for en egentlig afgiftsfritagelse efter 2015. For noget tyder jo på, at det, vi har ønsket og ventet på, nu virkelig er ved at komme i gang, siger han til Politiken.
/ritzau/