Der er derfor behov for samtænkning af kommuners klimaindsats, siger Fredensborg-borgmester Thomas Lykke Pedersen (S) ifølge Frederiksborg Amts Avis.
- Som jeg ser det vil markedskræfterne ikke kunne løfte opgaven med at udbrede elbilerne. Om et par uger får Fredensborg Kommune tre elbiler, og mange andre kommuner får det samme. Men vi skal jo ikke hver især ud at opfinde den dybe tallerken. Mit forslag er, at vi danner et tværkommunalt selskab med de 29 kommuner og regionen som aktører og finder private samarbejdspartnere til at løfte opgaven med at sikre et net af steder, hvor man kan få opladet sin elbil. Hvis hovedstadsregionen bliver den første storby med et veludviklet net til elbiler, er jeg sikker på, at arbejdspladserne nok skal komme, siger Thomas Lykke Pedersen.
Han repræsenterer 29 kommuner i »det politiske samarbejdsudvalg«, der sammen med Region Hovedstaden skal lave en klimastrategi og en række konkrete tiltag.
Branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance, synes at fælles kommunalt fodslag er en glimrende idé.
- Det vil være en gevinst, fordi de vil få større volumen ved at gå sammen, men også fordi kommunerne på mange måder har nøglen til udbredelsen af el-biler. Kommuners biler har som regel fast holdested og man kender deres kørselsmønster. Det gør det relativt let i en introduktionsfase at få sat elstik op til opladning, siger branchechefen til Frederiksborg Amts Avis.