Byggeriet af den kommende jernbane mellem København og Ringsted brager derudad. Nu går arbejdet ind i en ny fase, hvor der skal lægges skinner på strækningen.
I udgangen af september er vi klar til at lægge selve jernbanen, som det hele handler om.
Det er fire år siden, gravemaskiner gik i jorden for at bygge broer og tunneller. Nu står de fleste konstruktioner næsten færdige, så skinnearbejdet kan gå i gang.
- Hele underbygningen til jernbanen, dvs. konstruktionerne og jorddæmninger, er ved at være færdig i udgangen af september, så vi er klar til at lægge selve jernbanen, som det hele handler om, siger Jette Aagaard, anlægschef ved Banedanmark, til TV 2 Lorry.
Første skinner på plads
Ved den kommende Køge Nord Station har man allerede lagt de første meter sveller og skinner. I stationsområdet er der ikke plads til Banedanmarks avancerede skinnemaskine, så her klares arbejdet i højere grad manuelt, tre sveller ad gangen.
Til november ruller den store skinnemaskine så ud på traceen for at tage sig af resten af strækningen. Og så tager skinnearbejdet for alvor fart. Maskinen starter fra Ringsted og bevæger sig mod København, imens den lægger sveller og fastgør skinnerne. Det sker med en fart på cirka to kilometer om dagen.
I alt skal der lægges 120 kilometer skinner og 180.000 sveller.
To år til åbning
Når skinnerne er på plads, skal den 60 kilometer lange, dobbeltsporede jernbane elektrificeres og testes på kryds og tværs, før den kan åbne for passagerer til december 2018. Jernbaneforbindelsen bliver bygget til hastigheder op til 250 kilometer i timen. Den bliver dermed Danmarks første højhastighedsbane.
Se mere i Søndagsmagasinet - og gå på opdagelse i det enorme byggeprojekt på temasiden Bag Plankeværket.