De sidste kilometer af den udbyggede Køge Bugt Motorvej mellem Solrød S og motorvejskryds Køge får nu sit sidste lag asfalt.
Men det kan betyde kø for bilister på strækningen mandag morgen i myldretiden, skriver SN.dk.
Hastigheden sættes ned til 80 kilometer i timen, der bliver smallere kørespor og der vil i perioder være færre kørespor.
Projektleder i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen understreger dog, at man forsøger at gøre vejarbejdet skånsomt for bilisterne:
- Vi vil udføre arbejdet på en ny måde, der minimerer de trafikale gener for bilisterne, men vi kan selvfølgelig ikke gennemføre så stort et vejarbejde uden at genere trafikken, fortæller han til SN.dk.
Afprøver ny smart løsning for at forhindre kø
I den kommende tid kan man for første gang se en helt ny teknik afprøvet på det danske vejnet. Man vil gøre brug af mobile autoværn i forsøget på at undgå, at mange tusinde pendlere på Køge Bugt Motorvejen skal sidde fast på vej på arbejdet.
Vejdirektoratet vil hver dag bruge de mobile autoværn til at skabe flest kørespor i den retning, hvor det trafikale pres er størst. I morgenmyldretiden vil man eksempelvis åbne flest kørebaner ind mod København, mens de mobile autoværn kan flyttes, så der er flest kørebaner ud af byen om eftermiddagen, når hovedparten af trafikken går i den sydgående retning.
- Vi forventer, at der vil være mindre kø i morgen, når vi afprøver den her nye løsning. Det er et forsøg på at undgå de største forsinkelser, siger kommunikationsmedarbejder Anne-Mette Nyhuus til TV 2 Lorry.
Sidste fase af udvidelse
Udbygningen af Køge Bugt Motorvejen fra seks til otte spor, som har stået på siden 2012, er ved at nå sin afslutning.
Det handler om at reparere kørebanerne og lægge det sidste lag asfalt, så trafikanterne får en jævn og behagelig køreoplevelse.
Arbejdet udføres fra midten af maj og frem til slutningen af august.
Lige nu er der mellem Solrød S og Køge en ujævn og dårligt afstribet vejbelægning. Efter sommerferien vil vejen fremstå med en jævn belægning og tydelige striber, oplyser Robin Højen Madsen til SN.dk.