Ny zone: Her skal du også til at betale for parkering

Kommunen vil mindske pendlernes lyst til at tage bilen ind til byen ved at indføre betaling for parkering i større dele af København.

Betalingsparkering i København er et ømtåleligt emne, men det hindrer ikke kommunen i at skrue op for betalingen.

Københavns Kommune vil således udvide området med betalingsparkering, så det også omfatter ydre Østerbro, ydre Nørrebro og dele af Valby. Her skal der være en ny gul betalingszone med en timepris på 9 kroner i dag- og aftentimerne og 2 kroner om natten.

Det oplyser kommunen i en pressemeddelelse torsdag.

Den nye betalingszone skal få flere pendlere og besøgende til at bruge alternativer til bilen, når de skal til København. Målet er at reducere trængslen og samtidig frigive op mod 700 parkeringspladser til beboerne i de pågældende områder.

- København kæmper med trængsel, CO2-udledning, støj og luftforurening på grund af biltrafikken. Derfor er der brug for initiativer, der gør det mindre attraktivt at køre i bil ind til byen, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell fra Enhedslisten.

Den nye gule betalingszone vil træde i kraft 1. marts 2017. Samtidig skal kommunen overtage en række private fællesveje i bydelene. 

 

 Den dyreste røde zone i Indre By udvides til også at omfatte Nansensgadekvarteret.

Her er de nye gule betalingsområder

På Ydre Østerbro og Ydre Nørrebro kommer betalingszonen til at ligge i forlængelse af den nuværende blå zone og bliver på ydersiden naturligt afgrænset af ringbanen.

I Valby kommer den nye betalingszone til at omfatte områder ved Valby Langgade samt Valby og Enghave stationer for at undgå, at pendlere stiller bilen her og tager S-toget videre. Zonen bliver naturligt afgrænset af Vigerslev Allé, togbanen og grænsen til Frederiksberg.