Kritik af bøderegn i metroen: "Kontrollører er for emsige"

Der er uforholdsmæssigt mange klagesager om bøder udskrevet af kontrollører i metroen. Pendlertalsmand opfordrer til konduite overfor passagererne.

En fejl kan nemt koste dyrt, når man kører i metroen, for der er ingen nåde, når kontrollørerne svinger bødehæftet - og det sker tit.

Sidste år handlede to ud af tre klagesager - 200 ud af i alt 299 sager - i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro om bøder udskrevet af kontrollører i metroen. Det skriver metroxpress.

Til sammenligning rettede blot hver tredje klage sig mod DSB, selv om DSB har over tre gange så mange passagerer som metroen. Det viser Ankenævn for Bus, Tog og Metros årsberetning for 2016.

Kunder frem for regelbrydere

Den fremfærd får nu Asta Ostrowski, projektchef i Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk og medlem af det uafhængige ankenævn, til at opfordre Metro Service til at se på deres passagerer som kunder frem for regelbrydere.

- Metro Service slår hårdt ned med høje kontrolafgifter, når kunderne kludrer i det. Mange passagerer har kørt med periodekort i årevis og burde behandles som gode, trofaste kunder. Der er rystende mange af den slags sager i ankenævnet, siger hun til metroxpress.

Pendlertalsmand på Metroen, Tina Weber, opfordrer også Metro Service til at udvise konduite over for passagerer, der ved et uheld har brudt en regel.

- Kontrollørerne på metroen er frygtelig emsige. Det er rigtigt, at Metro Service vinder de fleste klagesager i ankenævnet, men de taber på imagekontoen og kundeoplevelsen, siger hun til metroxpress.

Hun tilføjer, at det giver turisterne et dårligt førstehåndsindtryk af Danmark, når deres første møde med en dansker efter at være trådt ud af Københavns Lufthavn er en metro-kontrollør, der udskriver en bøde, fordi de har misforstået zonesystemet.

- Jeg rejser selv meget og er også kommet til at købe en forkert billet i udlandet. Jeg har aldrig fået en bøde. Jeg har fået hjælp til at købe den rigtige billet af kontrolløren. Det skulle Metro Service tage ved lære af.

P-vagter med etisk regelsæt

Tina Weber opfordrer Metro Service til at lade sig inspirere af p-vagterne i Frederiksberg Kommune.

De har i ni år været udstyret med et etisk regelsæt, der betyder, at p-vagten skal stille sig selv ét afgørende spørgsmål, før bøden udskrives: Ville jeg selv synes, at det var rimeligt og forståeligt at få en bøde for denne forseelse?

Det betyder for eksempel, at p-vagten kan vælge at udskrive en p-afgift til en stor kassevogn, der holder mindre end de lovformelige 10 meter fra et kryds og spærrer for udsynet, mens en minibil måske slipper for samme forseelse.

Efter det etiske regelsæt blev indført, er antallet af p-afgifter stagneret og antallet af klager faldet.

Ingen sagsbehandling på stationerne

Metroens kundeservicechef Karen Rønberg afviser, at metroens kontrollanter skal have et etisk regelsæt, som p-vagterne har i Frederiksberg Kommune.

Metro Service kontrollerer tre-fem procent af sine passagerer. Sidste år rejste 60 millioner passagerer med metroen.

- Vi kan (...) ikke sagsbehandle på stationerne og udvise konduite på stedet. Men der frafaldes en del sager i sagsbehandlingen (af skriftlige klager, red.), hvor der kan fremkomme yderligere information, eller der udvises konduite af den ene eller anden årsag fra kundeservice-medarbejdere ud fra et skøn i den enkelte sag, skriver hun i et skriftligt svar til metroxpress.