- Kan jeg give minus, ligesom på 12-skalaen, hvor man har -2?
Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhedslisten) er ikke i tvivl, når han bliver bedt om at vurdere en mulig kommende havnetunnel i København.
Et projekt, der nu skal laves en forundersøgelse af.
- Der er ikke noget nyt, og dermed heller ikke nogen forbedringer i forhold til det, der tidligere har været tænkt. Der kommer stadig flere biler i bydele som Ydre Østerbro, Valby og Sydhavnen. Og Amager Fælled bliver stadig smadret, siger borgmesteren til TV 2 Lorry på dagen.
Man kan jo kun bruge pengene én gang, og med havnetunnellen bruger man 22 milliarder kroner på at få flere biler ind i byen. Dem kan ikke bruge på at skabe fremkommelighed.
Hellere flere metrolinjer
Han mener, at de mindst 22 milliarder kroner, som projektet ventes at koste, kan bruges ”betydeligt klogere”, hvis man vi løse nogle af hovedstadens trafikale problemer.
- Jeg vil hellere bygge flere nye metrolinjer og lave et letbanenet i København, så man kan komme hurtigere rundt i byen – og også komme hurtigere ind til centrum fra omegnskommunerne. Det ville virkelig gøre noget godt for mobiliteten i København, siger Morten Kabell.
Det ærgrer ham, at havnetunnellen forsinker de projekter.
- Man kan jo kun bruge pengene én gang, og med havnetunnellen bruger man 22 milliarder kroner på at få flere biler ind i byen. Dem kan ikke bruge på at skabe fremkommelighed.
Tre partier er imod
I Københavns Borgerrepræsentation er der solidt flertal bag havnetunnellen. Men det håber Morten Kabell, der kan blive ændret på ved kommunalvalget 21. november. Her vil han ikke selv være at finde på stemmesedlen grundet Enhedslistens rotationsregler.
- Om jeg sidder på rådhuset eller jeg bare færdes som københavner i byen er ikke så vigtigt. Jeg tror, et flertal af københavnerne er imod det her. Det er der bare ikke et flertal på rådhuset, som er – men det kan der jo komme efter valget, siger Morten Kabell.
SF er også modstandere af etableringen af havnetunnellen, ligesom også Alternativet, der ikke i dag sidder i Borgerrepræsentationen, er modstandere af den nye veje, som partiet kalder ”kulsort”.