Et helt nyt pilotprojekt bliver lige nu drøftet hos Københavns Kommune. I budgettet for 2018 er der nemlig blevet afsat 3,6 millioner kroner til at bygge Danmarks første fuldautomatiske cykelparkeringsanlæg.
Projektet kommer i kølvandet af, at der i København konstant kommer flere og flere cyklister til. Det presser cykelparkeringsmulighederne, og skaber især problemer på de københavnske metro- og S-togs-stationer, hvor cyklisterne ikke længere kan finde plads til at stille deres cykel i stativerne.
Jeg tror, alle københavnere hader at falde over en cykel, der står parkeret umotiveret, og det er også urimeligt, at man skal komme i den situation.
En Cykelredegørelse fra 2017 lavet af Københavns Kommune viser, at der i februar 2016 var parkeret 5000 cykler uden for cykelstativerne i Indre By. Cykelparkeringsanlægget er derfor et led i Kommunens mål om at løfte tilfredsheden med cykelparkering fra de nuværende 37 procent til 70 procent frem mod 2025.
- Min vision er, at vi får styr på cykelparkeringen i København. At det er naturligt at tage cyklen ned til den nærmeste station, og at cyklisten og den kollektive trafik er grundlaget for den trafik, vi har i København, siger Morten Kabell, Teknik- og Miljøborgmester fra Enhedslisten, til TV 2 Lorry og fortsætter.
- Jeg tror, alle københavnere hader at falde over en cykel, der står parkeret umotiveret, og det er også urimeligt, at man skal komme i den situation.
Derfor har man vendt blikket mod Japan, hvor der er eksempler på cykelparkeringsanlæg, der fragter cyklerne ned under jorden ved hjælp af en robot som en pladsbesparende løsning.
Billigere at bygge et anlæg over jorden
Da Københavns Kommune endnu ikke har erfaringer med, om borgerne i København overhovedet ønsker at benytte sig af de nye parkeringsmuligheder, har man i første omgang besluttet, at anlægget skal opføres over jorden i en forsøgsordning.
Den løsning vi nu sætter op i Vanløse er over jorden, men i andre lande er de fuldautomatiske parkeringsanlæg under jorden. Det er også en mulighed.
Det er nemlig billigere for Kommunen at oprette et overjordisk cykelanlæg. Et anlæg med plads til 120 cykler vil under jorden koste omkring tyve millioner kroner, mens et tilsvarende anlæg over jorden vil koste omkring 11 millioner kroner. Det viser en foranalyse foretaget af Københavns Kommune.
- Den løsning vi nu sætter op i Vanløse er over jorden, men i andre lande er de fuldautomatiske parkeringsanlæg under jorden. Det er også en mulighed. Københavns undergrund er bare meget dyr at grave i. Derfor er det ikke det, vi har råd til i denne her omgang. Det kan godt være, at det er noget, vi finder penge til på et senere tidspunkt, siger Morten Kabell til TV 2 Lorry.
Anlægget bliver placeret ved Kulturstationen i Vanløse, fordi Kommunen vurderer, at et overjordisk projekt i Indre By vil ødelægge byrummet. Vanløse Station er derudover et af de steder, hvor behovet for flere cykelparkeringsmuligheder er stort.
Seks meter højt cykelparkeringshus
Cykelparkeringen bliver opført som et smalt, højt hus på op til seks meter. Her er det muligt at aflevere sin cykel, som vil blive hentet frem og tilbage af en robot.
Anlægget er især tiltænkt til de borgere med dyre el-, lad- eller racercykler, men kan benyttes af alle, der ønsker det.
- Jeg forventer at brugerne er os alle sammen. At man kan parkere sin cykel trygt ved stationen, og at den dermed ikke bliver stjålet. Der er ikke noget værre, end at komme tilbage og se, at ens cykel er blevet stjålet, siger Morten Kabell.
Koster 7 millioner kroner
For at brugerne er interesserede i at benytte anlægget, skal det både være nemt og hurtigt at aflevere og hente sin cykel.
Det kan godt være, at det ikke ser pænt ud, men der er et stort behov for den slags.
Bent Christensen, formand for Vanløse Lokaludvalg, er glad for initiativet. Han har dog lidt svært ved at se, hvor der skal være plads til anlægget, men han ved, at man er nødt til at finde pladsen, fordi behovet er stort.
- For fremtiden i København, skulle der gerne være flere der cykler, og hvis det skal opfyldes, skal vi jo sørge for, at de der cykler har nogle gode vilkår. Det kan godt være, at det ikke ser pænt ud, men der er et stort behov for den slags beskyttede parkeringspladser, siger han til TV 2 Lorry.
Parkeringsanlægget kommer i alt til at koste syv millioner kroner. De resterende 3,4 millioner betales af DSB, som ønsker at samarbejde om projektet.