Flere alvorlige trafikulykker i København: Nu skal det være slut

Antallet af trafikdræbte steg markant sidste år, men i fremtiden skal antallet af dræbte ned på nul.

I 2016 vendte antallet af alvorlige trafikuheld i København - i en negativ retning.

I flere år var antallet ellers faldende, men sidste år kom 179 personer alvorligt til skade, mens 12 personer blev dræbt i trafikken. Det er en stigning på 15 procent i forhold til året før.

quote  Ét mistet liv i trafikken er ét for meget, og det samme gælder for alvorligt tilskadekomne. Derfor skal vi selvfølgelig have en ambition om, at ingen trafikanter kommer alvorligt til skade, endsige mister livet.

Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København, Enhedslisten

Og det har fået et enigt teknik og miljøudvalg i København til at stræbe efter det perfekte - nemlig nul dræbte eller alvorligt tilskadekomne i byen. Kommunen har i dag et mål om, at højst 110 kommer alvorligt til skade i trafikken i 2020, men det tal skal nu slettes og rettes til 0.

- Ét mistet liv i trafikken er ét for meget, og det samme gælder for alvorligt tilskadekomne. Derfor skal vi selvfølgelig have en ambition om, at ingen trafikanter kommer alvorligt til skade, endsige mister livet, siger teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell, Enhedslisten, i en pressemeddelelse.

- Det betyder, at vi skal indrette byen særligt efter de bløde trafikanter, at vi skal tænke trafiksikkerhed ind i alle vores infrastrukturprojekter, og så skal vi have bilernes hastighed markant ned på alle lokalgader i København, fordi vi jo ved, at fart dræber, siger han.

Biler er modpart i godt 75 procent af alle politiregistrerede ulykker i Københavns Kommune.

Det kan kommunen gøre for at nå vision om færre tilskadekomne

  • Bilfrie zoner.
  • Hastighedsgrænser på 30 km/t eller 40 km/t på alle lokalgader, som indrettes fysisk til de lavere hastigheder.
  • Kommunen kan søge om kun at tillade særligt sikre lastbiler inde i byen.
Kilde: Københavns Kommune

 Kun 40 km/t i store dele af byen

Den melding går hånd i hånd med et ønske om at sætte hastighedsgrænsen ned til højst 40 km/t i store dele af byen.

Transportminister Ole Birk Olesen, LA, vil ændre reglerne og gøre det  nemmere at få sænket hastighederne i byerne i fremtiden. Og det får Morten Kabell til at klappe i hænderne:

quote En lidt lavere hastighed er en billig pris at betale, for at færre mennesker dør i trafikken. Liv er vigtigere.

Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København, Enhedslisten

- Før var det utrolig svært. Der skulle bogstavelig talt lig på bordet, før man kunne få sænket hastigheden. Så det er jo urimeligt for, at vi kan føle os sikre, sagde han til TV 2 Lorry torsdag.

I dag er det et krav, at kommunerne kan dokumentere, at der sker mange fartrelaterede ulykker på den strækning, hvor man ønsker at sænke farten. Det krav bliver blødt kraftigt op. Og det er borgmesteren klar til at udnytte.

Bag om de tilskadekomne i trafikken

  • Tre ud af fire tilskadekomne er fodgængere eller cyklister, og det er særligt bilerne, de bløde trafikanter er i konflikt med.
  • Når fodgængere er involveret i ulykker, er det i 63 procent af tilfældene en bil, der er modpart. For cyklisterne er bilerne modpart i næsten tre ud af fire ulykker.
  • Tilskadekomne i trafikken koster i gennemsnit kommunen 400.000 kr., og derudover 200.000 kroner fra andre offentlige kasser.
Kilde: Københavns Kommune

Her kan du se vores indslag fra igår, hvor både København og Frederiksberg jubler over muligheden for at sænke hastighederne i kommunerne.