"DSB-service i verdensklasse."
Sådan startede Mogens Daniel Bruun sit Facebook-opslag dagen efter en julefrokost i København. Her oplevede han en særligt flink togfører, som han nu gerne vil finde for at give ham en flaske rødvin som tak.
Historien starter omkring klokken fire om natten sidste weekend, hvor Mogens Daniel Bruun skulle hjem til Værløse efter en julefrokost.
Der er tit grund til at brokke sig over DSB med forsinkelser, køreledninger, sygdom, og jeg ved ikke hvad. Så jeg syntes, at når der nu var en solstrålehistorie, så må den frem i lyset.
- Det var midt om natten i S-toget, og halvdelen af os blundede lidt, og det gjorde jeg også, selvom jeg egentligt var pinligt ædru. Pludselig vågnede jeg med et sæt ved S-togets endestation i Farum - et stop for langt, siger han.
Da togføreren kommer gående forbi, forklarede Mogens Daniel Bruun situtationen - at han havde sovet og dermed misset sit stop.
- Han sagde, at han nok skulle sørge for, at jeg kom af. Da vi nåede stoppet, sagde jeg farvel, og vi vinkede til hinanden, siger Mogens Daniel Bruun.
Det glemte rejsekort
Da toget var kørt, gik det op for Mogens Daniel Bruun, at han havde glemt sit rejsekort.
- Det ærgrer mig, men jeg går hjem uden. Da jeg vågner næste morgen, tænker jeg, at jeg må se at få det spærret. Og lige da jeg er ved at trykke godkend på spærringen, ringer det på døren, siger han.
Jeg blev desværre så overrasket, at jeg ikke nåede at give en flaske vin eller andet som tak. Derfor denne lille beretning med håb om, at den bliver delt så mange gange, at den når frem til denne fantastiske DSB-mand.
- Og der står togføreren med mit rejsekort. Det havde jeg slet ikke forventet, jeg var helt målløs og sagde tusind tak, inden han gik, fortsætter Mogens Daniel Bruun.
En passager havde fundet rejsekortet og afleveret det til togføreren, og han havde så via systemet fundet Mogens' adresse og kørt hen til ham.
"Jeg blev desværre så overrasket, at jeg ikke nåede at give en flaske vin eller andet som tak. Derfor denne lille beretning med håb om, at den bliver delt så mange gange, at den når frem til denne fantastiske DSB-mand. Tusind tak for hjælpen! Du er guld værd for både passagerer og DSB.", skrev Mogens senere på dagen på Facebook.
Sjælden solstrålehistorie
Mogens Daniel Bruun skrev både opslaget for at finde togføreren, men også fordi det var en sjældent god historie om DSB.
- Der er tit grund til at brokke sig over DSB med forsinkelser, køreledninger, sygdom, og jeg ved ikke hvad. Så jeg syntes, at når der nu var en solstrålehistorie, så må den frem i lyset, siger han.
Togføreren har endnu ikke kontaktet ham, men DSB er på sagen. Mogens Daniel Bruun delte nemlig sit opslag med DSB på Facebook, og her har en medarbejder svaret, at han vil forsøge at finde dagens helt i skysovs:
"Hold da op for en skøn historie. Det er altid virkelig dejligt at læse historier fra folk, der har oplevet, at en af mine kolleger lige er gået et ekstra stykke for at sikre en god oplevelse for en passager. Og det er rart at læse, at du også sætter pris på det. Hvis du vil have det, vil jeg meget gerne se, om jeg kan finde frem til den rette. Jeg er sikker på, at dine pæne ord vil glæde vedkommende."