Letbanen: Byudvikling giver meget, men koster også

Letbanen bliver en vækstmotor for Vestegnen og binder regionen sammen på tværs. De borgere, der får banen ind i baghaven er urolige for fremtiden.

Brøndbys borgmester Kent Max Magelund (S) glæder sig over de muligheder, den nye letbane på vestegnen giver.

- Det betyder utroligt meget at vi får 2.000 nye boliger og selvfølgelig også meget for forretningslivet. Og en utrolig vækst i antal af arbejdspladser. Måske skal vi have nye institutioner og en ny skole, måske, siger Kent Max Magelund, borgmester i Brøndby , Socialdem. til TV 2 Lorry.

Borgmesteren inviterede mandag regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), erhvervslivet og formand for grundejerforeningen Vesterled, Steen W. Nielsen med på tur. Turen starter i et erhvervsområde, Kirkebjergområdet, der ligger lige op ad den letbanestation, der kommer til at ligge i krydset Park Allé/Søndre Ringvej.

- Vi står lige her hvor en af investorerne i området her er. Vi regner med 700 boliger herovre , fortæller Kent Max Magelund og viser med armen hvor i Kirkebjergområdet, der skal bygges.

Området huser i dag mindre virksomheder. Både nyere af slagsen og nogle nedslidte bygninger. Og når letbanen kommer, vil det være muligt at ændre lokalbanen og bygge boliger. Fordi området så kan kaldes "stationsnært". Og det er en del af den vækst, som borgmesteren gælder sig over lokalt i Brøndby.

 Skaber både glæde og uro

400 meter væk ligger Kirkebjerg Bydelscenter, med mange nye butikker. Lige overfor hvor den nye letbanestation skal bygges. Og her glæder man sig over udsigten til de mange nye kunder.

Glæden er knapt så stor hos beboerne i villakvarteret på den anden side af gaden. De får nemlig letbanen ind i baghaven. Og der er tvivl om, hvem der skal have eksproprieret deres hus.

- Selvfølgelig glæder vi os også til letbanen. Men for nogens vedkommende vil det betyde, at deres hus bliver eksproprieret og for andre noget med mindre grundstykker, siger Steen W. Nielsen.

Et hus er allerede blevet eksproprieret, og ejerne accepterede buddet fra staten. Men naboerne er usikre på, hvor stationens forplads skal ligge. Hvilket hus skal mere væk, spørger de sig, fortæller Steen W. Nielsen.

- Og så er vi nervøse for, at der bliver parkeret på villavejene, når folk stiller bilen her ude. For at tage letbanen videre. Ikke alle er jo på cykel eller fodgængere, siger Steen W. Nielsen.

 Spreder fremtidens vækst over hele regionen

Sophie Hæstorp Andersen ser letbanen som et vækstlokomotiv for hele Region Hovedstaden.

- Den er ufattelig vigtig! Fordi den binder syd sammen med  Lyngby og DTU i Nord. Og den betyder også, at vi giver plads til helt nye boligområder og helt nye erhvervsområder. Og det  tror jeg om noget at Vestegnen om omegnskommunerne har brug for.