Cityringen får opmærksomhed i udlandet

Det er dog ikke udelukkende størrelsen og skønheden, der imponerer CNN. Tilgængeligheden er også i top, lyder det.

Siden den nye metrolinje Cityringen åbnede, har den løbende trukket overskrifter i danske medier. Men nu har det nyåbnede transportmiddel også fået opmærksomhed i udlandet.

Både "smuk" og "effektiv" bliver metrolinjen kaldt i en artikel fra CNN Travel, der fortæller historien om det københavnske kæmpebyggeri, der ifølge mediet er smart i den danske ”hygge-indbydende vintertid.”

Metrostationen Københavns Hovedbanegård. Cityringen har 17 underjordiske stationer med specielle kendetegn.
Metrostationen Københavns Hovedbanegård. Cityringen har 17 underjordiske stationer med specielle kendetegn.
Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Det er især æstetikken ved de nybyggede stationer, der lægges vægt på. CNN fremhæver Frederiksberg Allé station som et eksempel, der med sine grønne vægge spiller sammen med stationens udendørsområde med park og træer. Og så lægges der vægt på omfanget af det underjordiske projekt.

Frederiksberg Allé metrostation, mandag den 30. september 2019.
Frederiksberg Allé metrostation, mandag den 30. september 2019.
Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Det Københavnske byggeri er det næststørste metroprojekt i Europa lige nu - kun overgået af Crossrail-projektet i London.

Et farverigt kig, hvis man lægger hovedet tilbage og kigger op fra perronen på Vibenhus Runddel station.
Et farverigt kig, hvis man lægger hovedet tilbage og kigger op fra perronen på Vibenhus Runddel station.
Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Det er dog ikke udelukkende størrelsen og skønheden, der imponerer CNN. Tilgængeligheden er også i top, lyder det. I metrolinjen er der nemlig mulighed for at medtage danskernes favorittransportmiddel: Cyklerne.

Aksel Møllers Have metrostation på Frederiksberg. Her har kommunen punget ud med 45 millioner kroner oveni de øvrige metroudgifter for at gøre livet lidt ekstra behageligt for brugerne af metroen.
Aksel Møllers Have metrostation på Frederiksberg. Her har kommunen punget ud med 45 millioner kroner oveni de øvrige metroudgifter for at gøre livet lidt ekstra behageligt for brugerne af metroen.
Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Et lille skår i glæden bliver der dog også sat spot på i slutningen af den ellers henrykte artikel. CNN Travel lader det ikke gå ubemærket hen, at det store byggeri ikke formåede at holde sig indenfor det afsatte budget.

Marmorkirken metrostation i København. Metrotogenes gennemsnitsfart er 40 kilometer i timen. Tophastigheden er 90 kilometer i timen.
Marmorkirken metrostation i København. Metrotogenes gennemsnitsfart er 40 kilometer i timen. Tophastigheden er 90 kilometer i timen.
Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Den nye metrolinje har kostet 25,3 milliarder kroner at bygge. Dermed endte projektet med at være 10,5 procent dyrere end forventet, hvilket svarer til 2,65 milliarder kroner.