Her bliver grundstødt restaurantskib trukket fri – nu skal skaderne undersøges

I bedste fald sejler M/S Sagafjord igen på onsdag. I værste fald skal restaurationsskibet på værft, og det vil være en bitter pille at sluge økonomisk, erkender direktør.

Den kendte turbåd M/S Sagafjord er søndag morgen trukket fri og slæbt tilbage i havn, efter det gamle skib lørdag eftermiddag gik på grund i Roskilde Fjord.

Her skal dykkere nu undersøge skibet for mulige skader efter grundstødningen.

- Det gik fint med at få Sagafjord fri. Vi havde assistance fra det 100 år gamle skib M/S Henry. Vi kom fri på to træk; først et træk, som flytter skibet en smule, og derefter et træk i den anden retning. Det forløber uden problemer, siger Niels Parsner, direktør for M/S Sagafjord.

Sagafjord var lørdag med 63 gæster ombord ude på den vanlige tur rundt i Roskilde Fjord, hvor gæster kan nyde synet af Nationalpark Skjoldungernes Land fra søsiden, da skibet stødte på grund ud for byen Veddelev.

Herefter fulgte en relativt udramatisk redningsaktion, hvor beredskabet ved hjælp af redningsbåde evakuerede passagererne og reddede dem i land ved Veddelev Havn.

Direktør Niels Parsner fortæller, at det gamle skib fraveg sin kurs, kom ud af sejlrenden og satte sig fast på en banke i fjorden. Det skete med en hastighed på omkring fem knob.

- Det ser ud til, at der var tale om et koncentrationssvigt. Det var i hvert fald ikke en teknisk fejl – kodeordet lige nu er uopmærksomhed. Men heldigvis kom ingen til skade, hverken under grundstødningen eller evakueringen, siger han.

Redningsaktionen tog omkring en time. De første både nåede frem til Sagagjord omkring 45 minutter efter grundstødningen.

M/S Sagafjord blev bygget i Norge som en passagerfærge i 1957. Siden 1989 har skibet fungeret som turbåd og restaurantskib på Roskilde Fjord.
M/S Sagafjord blev bygget i Norge som en passagerfærge i 1957. Siden 1989 har skibet fungeret som turbåd og restaurantskib på Roskilde Fjord.
Foto: M/S Sagafjord

Skaderne skal undersøges

Resten af søndagen skal nu bruges på at få undersøgt skibet og få klarlagt, hvorvidt Sagafjord har taget skade af grundstødningen. Det 63 år gamle skib er fortøjet på sin vanlige plads i Roskilde Havn, hvor dykkere besigtiger og filmer undersiden af skroget.

- De samler materialet og laver en rapport, som de sender ind til myndighederne. Så skal de vurdere, hvorvidt skibet kan frigives til passagersejlads igen, eller om der skal foretages reparationer, siger Niels Parsner.

Skal der foretages indgreb på skibet, skal Sagafjord en tur på værft. I så fald vil den populære turbåd være ude af drift i omkring 10 dage.

- Og hvis ikke, så er best case scenario, at vi sejler igen på onsdag, siger Niels Parsner.

En pause på 10 dage vil dog kunne mærkes på bundlinjen hos selskabet, der som så mange andre i turisme- og oplevelsesbranchen har været ramt under coronapandemien.

- Det vil være et hårdt slag med tabt omsætning, og hvor vi naturligvis vil skulle tilbagebetale til gæster, der har købt billet til arrangementer, siger direktøren.

Beredskabet evakuerer passagerer ombord på det grundstødte skib M/S Sagafjord lørdag eftermiddag.
Beredskabet evakuerer passagerer ombord på det grundstødte skib M/S Sagafjord lørdag eftermiddag.
Foto: Presse-fotos.dk

Ikke første gang

Det er ikke første gang, at M/S Sagafjord støder på grund i Roskilde Fjord med passagerer ombord.

Det samme skete i juli 2018, hvor 130 passagerer måtte evakueres efter en lignede grundstødning, der også skete tæt på Veddelev.

Et sådant sammentræf giver anledning til at tro, at farvandet kan være besværligt at sejle rundt på. Men det er ikke tilfældet, fortæller Niels Parsner.

- Nej. Tværtimod. Det er faktisk slet ikke svært at navigere i. Det er også derfor, vi mener, uopmærksomhed er årsagen til grundstødningen, siger han og ærgrer sig over hændelsen.

- Vi gør rigtig meget ud af sikkerheden, og vi gennemfører sikkerhedsøvelser hver 14. dag. Så det er brandærgerligt.

Passager roser skibspersonales håndtering

Påstanden om stort fokus på sikkerheden ombord på Sagafjord kan Frank Harberg bakke op om. Han var blandt de 63 passagerer, der måtte reddes i land lørdag.

Da TV 2 Lorry talte med ham umiddelbart efter hændelsen, havde han kun ros til overs for personalets måde at håndtere grundstødningen på.

- Der har ikke været en finger at sætte på det, lød det fra Frank Harberg.

M/S Sagafjord blev bygget i Norge som en passagerfærge i 1957. Efter at have været i brug som dette i 31 år, kom skibet til Danmark, skiftede navn til Sagafjord og stævnede for første gang ud fra Roskilde Havn som restaurantskib i 1989.

Efter en periode med turbulent økonomi og nedslidte faciliteter undergik skibet i 2016 en gennemgribende renovering på Assens Værft.

Inden 2020-sæsonen blev skibet endnu engang moderniseret og renoveret.

På kortet herunder kan du se, hvor landsbyen Veddelev ligger. Det var passagererne blev reddet i land: