Tivoli afslører Odinexpressens vildere afløser: Sådan ser Mælkevejen ud

Tivoli kan nu endelig løfte sløret for, hvordan den nye million-forlystelse Mælkevejen ser ud.

Efter at Tivoli tilbage i januar sendte Odinexpressen på pension, har forlystelsesparken haft travlt med at færdigbygge den populære rutsjebanes kommende afløser, Mælkevejen.

Og nu kan Tivoli så endelig give en forsmag på, hvad der venter forlystelseshavens gæster, når Mælkevejen officielt åbner den 6. december under Jul i Tivoli.

Forlystelseshaven har netop offentliggjort en række billeder, der viser, hvordan den nye rutsjebane kommer til at se ud.

I en pressemeddelelse skriver forlystelseshaven, at Mælkevejen bliver en del højere og hurtigere end Odinexpressen, der åbnede i 1985 og nåede at køre 30 millioner gæsteture. Det er meningen, at den nye rutjsebane på én og samme tid skal tilgodese både vovehalse og familier med børn

Højere og hurtigere

- Vi tør godt love, at den bliver lidt vildere, hurtigere og sjovere end den fantastiske Odinxpressen, som den afløser. Vognene er netop hejst ind i Tivoli i nattens muld og mørke og placeret med centimeters præcision. Nu går vi ind i testperioden, siger Tivolis pressechef Torben Plank i pressemeddelelsen.

Den nye rutsjebanes design er inspireret af tanken om opdagelsesrejsen.
Den nye rutsjebanes design er inspireret af tanken om opdagelsesrejsen.
Foto: Tivoli

Mælkevejen har kostet 55 millioner kroner. Den bliver 300 meter lang og 16 meter høj. Den får ti vogne med plads til 38 gæster ad gangen, som vil blive udsat for en g-kraft på 3,6. G-kraft er et mål for den acceleration, en person eller genstand udsættes for.

- Gæsterne kastes fra side til side, hvis de ikke holder fast. Den kommer til fulde til at leve op til hvad den ikoniske Odinexpressen var elsket for, dog er turen meget mere smooth og lækker, siger Jacob Helenius, design director i Tivoli.

Her ses en visualisering af Mælkevejen.
Her ses en visualisering af Mælkevejen.
Foto: Tivoli

Som noget nyt bliver der bygget en ny startstation til Mælkevejen. Designet i forlystelsen står på skuldrene af andre nyere forlystelser såsom Himmelskibet, Aquila og Tik Tak, der er inspireret af tanken om opdagelsesrejsen, det være sig i himmelrummet, i videnskabens verden eller i tiden.

Ny teknologi mindsker lyden

Turen vil gå i høj fart forbi planeter, stjerner og galakser, og som en ekstra krølle på halen – der sikkert vil glæde Tivolis naboer - bliver lyden fra rutsjebanenyheden en del lavere ved hjælp af en ny teknologi.

Den nye rutjsebane har kostet Tivoli 55 millioner kroner.
Den nye rutjsebane har kostet Tivoli 55 millioner kroner.
Foto: Tivoli

Mælkevejen, der er specielt designet af Tivolis egen udviklingsafdeling, har været undervejs to og et halvt år, og selve byggeprocessen har stået på i snart et år.

Tivoli har i år investeret op mod 100 millioner kroner i nye forlystelser og samt forbedringer af ældre forlystelser.

I år har havens gæster eksempelvis kunne give sig i kast med den nye børnerutsjebane Kamelen, en opdateret og vildere Fatamorgana og nye antennefri radiobiler.

Kort om Mælkevejen

Længde: 300 meter
Samlet kapacitet: 38 gæster ad gangen
Antal vogne: 10
Højde: 16 meter
Hastighed: 36 km i timen
G-Kræfter: 3,6 G
Min. højde for passager: 130cm eller 100cm sammen en voksen
Investering: Knap 55 mio kr. 

Producent:  MACK fra Tyskland
Udvikling : Tivoli Kreative Udvikling
Arkitekt: Jonathan Gress Wright
Design: Will Gurley
Lys Design: Jesper Kongshaug

 

Kilde: Tivoli