Stort hotel får bøde for snavset restaurant - nu skiftes køkkenchefen ud

Hoteldirektør kalder sagen "pinlig" og "fuldstændig uacceptabel".

På hotellet Scandic Front kan gæsterne vågne op i første række til havnefronten ved Langelinie, Operahuset og Skuespilhuset.

Den skønne udsigt står dog i skærende kontrast til det syn, der mødte Fødevarestyrelsen, da de foretog et kontrolbesøg på hotellets restaurant den 12. december.

quote Videre har vi på det kraftigste indskærpet procedurerne internt således, at en sådan situation ikke skal forekomme en anden gang

Jacob Brammer, hoteldirektør hos Scandic Front

Her konstaterede styrelsen, at restauranten var decideret beskidt og snavset.

"I morgenmadskøleskab ses ansamlinger af snavs på enklete hylder. I kølerum ses ansamlinger af snavs under enkelte hylder. Ved kanter ved kølerum ses ansamlinger af snavs. I køleskuffer i køkken ses belægninger af snavs og formodet skimmel på bagside, køleskuffer, gummilister og på fronter," står der i kontrolrapporten.

Her kan man yderligere læse, at hotellet ikke havde fulgt op på en indskærpelse fra et kontrolbesøg cirka tre uger forinden den 21. november, hvor der ligeledes blev fundet støv, snavs og skimmel.

Fødevarestyrelsen har derfor givet Scandic Front en sur smiley og en bøde på 10.000 kroner.

"I barkøleskab ses ansamlinger af snavs i bunden og på køleskuffer. På køleenheder i køkken ses ansamlinger af snavs på gummilister. Reolsystem ved siden af ovn fremstår med et tykt lag støv," står der yderligere i kontrolrapporten.

Hoteldirektør er ærgerlig 

Jacob Brammer, der er hoteldirektør på Scandic Front, erkender, at det ikke ser alt for godt ud.

- Da vi tidligere har haft glade smileys i vores restaurant, er jeg utrolig ærgerlig og skuffet over, at vi har bragt os selv i denne situation.

- At vi ikke har været i stand til at følge op på anmærkningerne omkring rengøringen fra det første kontrolbesøg er pinligt, fuldstændig uacceptabelt og så langt fra vores interne retningslinjer som overhovedet muligt, siger Jacob Brammer i en mail sendt til TV 2 Lorry.

Jacob Brammer fortæller, at der efter det seneste kontrolbesøg er blevet foretaget en ”gennemgribende rengøring” for at sikre, at forholdene i hotellets restaurant er blevet bragt i orden.

- Videre har vi på det kraftigste indskærpet procedurerne internt således, at en sådan situation ikke skal forekomme en anden gang.

Køkkenchef skiftes ud

Slutteligt bemærker Jacob Brammer i mailen til TV 2 Lorry, at hotellet i begyndelsen af det nye år har ansat en ny køkkenchef til restauranten.

TV 2 Lorry har efterfølgende spurgt ind til, om ansættelsen af en ny køkkenchef skal tolkes som, at den gamle køkkenchef er blevet fyret som følge af Fødevarestyrelsens fund.

Til dette svarer Scandic Front, at de ikke ønsker at kommentere på personalesager.

Scandic Front er en del af hotelkæden Scandic Hotels, som har 26 hoteller i Danmark.

Tæller man resten af Norden med, har Scandic Hotels i alt 270 hoteller. Dertil kommer også hoteller i Polen, Tyskland og Belgien. 

Et dobbeltværelse på Scandic Front med udsigt over Københavns Havnkoster i omegnen af 2500 kroner for én nat, mens et almindeligt dobbeltværelse koster cirka 1250 kroner. Det var priserne, som TV 2 Lorrys journalist blev oplyst telefonisk sent fredag eftermiddag den 20 december.