Ny metro åbner i stilhed: Metro-chef vil have folk til at blive væk

Metrolinjen M4 til Nordhavn kører allerede med passagerer for at mindske spredning af coronavirus. 

På et ukendt tidspunkt på lørdag vil en tilfældig passager stige ind i det første metrotog på den nye metrolinje M4 mellem Nordhavn og København H. 

Det vil ske uden nogen som helst form for markering. Ingen officielle deltagere fra Metroselskabet, kongehuset, Københavns Kommune eller ministerier vil være til stede, oplyser Metroselskabet til TV 2 Lorry.

Toget vil blot sætte i bevægelse, fortsætte til næste station og samle nye passagerer op. Sådan vil hovedstaden og Danmark uden videre have fået en ny metrolinje. 

quote Hvis der er nogen, som meget gerne vil på udflugt og se, hvordan den ser ud, så appellerer jeg virkelig til, at de venter med at gøre det

Administrerende direktør i Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen

Årsagen til den stille åbning skyldes naturligvis coronavirus. Det altoverskyggende hensyn har været at undgå mange mennesker og risiko for smittespredning, oplyser administrerende direktør i Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen, til TV 2 Lorry. 

- Så vi har selvfølgelig fravalgt alt, hvad der hedder festivitas og fejring på nogen måde, siger Henrik Plougmann Olsen. 

M4 Nordhavn er en forgrening af M3 Cityringen. 
M4 Nordhavn er en forgrening af M3 Cityringen. 
Foto: Mia Cassens/TV 2 Lorry

Lad være med at komme

Metroselskabet vil ikke oplyse, hvornår det første metrotog kører og fra hvilken station. Begivenheden skal gøres så uinteressant som muligt, og Metroselskabet beder indtrængende folk om at holde sig væk. 

- På lørdag sker der ingenting. Der åbner en metro til dem med blandt andet kritiske sundhedsfunktioner, der har brug for den. Og hvis der er nogen, som meget gerne vil på udflugt og se, hvordan den ser ud, så appellerer jeg virkelig til, at de venter med at gøre det til efter den 13. april, siger Henrik Plougmann Olsen med henvisning til datoen for ophør af myndighedernes midlertidige nedlukning af Danmark.

Han oplyser også, at det er vigtigt at sætte driften af M4 i gang for at sprede metrorejsende endnu mere, end de er i forvejen. M4 vil nemlig fordoble antallet af afgange på den travle strækning mellem Østerport og København H. 

- Passagererne i Metroen har været gode til at sørge for, at der ikke har været trængsel i denne periode. Så det håber jeg, at alle vil hjælpe med i den næste periode og på lørdag, siger Henrik Plougmann Olsen. 

Hurtige fakta

  • M4 kobler Nordhavn til metronettet som en 2,3 kilometer lang afgrening til M3 Cityringen, der åbnede for et halvt år siden. 

  • De første cirka to kilometer af afgreningen er bygget som tunnel, mens de sidste 300 meter er bygget som højbane. 

  • M4 Nordhavn får to nye stationer: Nordhavn og Orientkaj. 

  • Den samlede pris er 3,2 milliarder kroner.

  • M4 fortsætter til København H på samme spor, som M3 Cityringen benytter. Dermed kommer der dobbelt så mange metroafgange i Indre By mellem Østerport og København H. I myldretiden kommer der eksempelvis til at være afgang på strækningen hvert halvandet minut.

  • Du kan komme fra Nordhavn til Rådhuspladsen på otte minutter og fra Orientkaj til Kongens Nytorv på syv minutter. 

  • Med tilføjelsen af de to stationer kommer det samlede antal metrostationer op på 39.

  • Nordhavn og Orientkaj metrostationer får tilsammen cirka 9.000 daglige påstigere i 2025, vurderer Metroselskabet. Til sammenligning står den travle København H til at få 49.000 forventede daglige påstigere i 2025. 

  • Når åbningen af Sydhavnsafgreningen efter planen finder sted i 2024, udvides M4 med yderligere fem stationer på strækningen fra Cityringen til Sydhavn.

 

Kilde: Metroselskabet og TV 2 Lorry

Passagerer kører allerede med M4

Når rejsende tager M4 på lørdag vil der dog allerede flere dage op til den officielle åbningsdag have kørt helt almindelige passagerer med M4. 

Det skyldes, at Metroselskabet på strækningen fra Københavns Hovedbanegård til Østerport har samlet passagerer op i udvalgte tog, som lige nu kører de sidste testkørsler for blandt andet at sikre, at der uden problemer kan køre flere tog mellem de to stationer, hvor både Cityringen og Nordhavnsmetroen fra på lørdag vil køre. 

Også det er sket af hensyn til coronavirus. 

- Jo hurtigere, vi kunne få spredt passagererne, jo bedre. Så i det omfang, det kan lade sig gøre, lukker vi også folk ind i testtog. Det giver flere muligheder for, at folk ikke står tæt sammen. 

Men I har vurderet, at I kan godt have passagerer med i de tog, der skal teste, om der kan køre mange tog på samme strækning?

- Ja, det har vi fået tilladelse til, siger Henrik Plougmann Olsen. 

Den nye metrolinje M4 Nordhavn bliver indviet uden de store fanfarer på grund af coronavirus. Her er det Orientkaj Station. 
Den nye metrolinje M4 Nordhavn bliver indviet uden de store fanfarer på grund af coronavirus. Her er det Orientkaj Station. 
Foto: Leif Danielsen - TV 2 Lorry

Test viser få børnesygdomme

Den allersidste testkørsel er ved at blive kørt i disse dage, og så venter kun den endelige tilladelse til at køre fra myndigheder. Den kommer først til allersidst - ligesom det var tilfældet i forhold til Cityringen. 

Har de sidste test vist noget, der ikke var, som det skulle være?

- Ikke noget af betydning. Der er ligesom ved Cityringen nogle børnesygdomme, vi opdager, men det er ikke noget, der forhindrer, at vi åbner på lørdag, siger Henrik Plougmann Olsen. 

Metroselskabet har iværksat flere tiltag for at mindske spredning af coronavirus. Der kører blandt ikke tog fra klokken 24-05 om natten. Læs mere her.