Overblik: Cityringens udfordringer gennem otte år

Arbejdsulykker, budgetoverskridelser og naboklager har givet anlægget af Cityringen problemer.

Søndag står Cityringen klar efter mere end otte års anlægsarbejde. 

29. september bliver dermed en festdag for Metroselskabet, der dog har skulle forholde sig til adskillige udfordringer i årenes løb. 

Få et overblik her:

Cityringens udfordringer

2011
Der bliver underskrevet kontrakt med Copenhagen Metro Team, der skal bygge Cityringen, og Ansaldo STS, der skal levere togene. Etablering af byggepladser begynder, og anlægsarbejdet på Cityringens stationer går i gang.

 

2013
Tunnelboringen starter, og Metroselskabet får de første støjklager. En naboklage fra beboerforeningen ved Nørrebroparken i København var ved at få store konsekvenser for byggeriet i 2013. Det var et stort problem for byggeriet, da en enkelt klage, der ikke var afgjort, forsinkede arbejdet.

 

21. februar 2014
Udsigten til flere års forsinkelser og ekstra udgifter i milliardklassen på grund af klager fra støjplagede naboer kræver handling, mener daværende transportminister, Magnus Heunicke (S). Den nye nabopakke giver blandt andet støjplagede metronaboer ret til genhusning og skønnes samlet at koste 300 millioner kroner, som betales af Metroselskabet. 
Erstatningerne forbedres - de bliver baseret på tilladt støj i stedet for faktisk støj. Max-beløbet er forsat 20.000 kr. om måneden skattefrit, men flere borgere vil få erstatning, og de vil få det i længere perioder.

 

2014
Indvielsen af Cityringen udskydes med syv måneder.

 

10. marts 2015
Den italienske entreprenør Cipa skal betale 22 millioner kroner i bod og efterbetaling for at have underbetalt flere hundrede ansatte på metrobyggeriet i København. Afgørelsen gør sagen til den største om social dumping nogensinde i Danmark, skriver Fagbladet 3F.

 

24. juli 2015
Det irske mandkabsbureau ICDS indgår to forlig om at betale otte millioner kroner i bod og efterbetaling til metroarbejdere.

 

2016
Arbejdet med at anlægge stationspladser og nye byrum går i gang. Der lægges skinner i de færdigborede tunneler.

 

Foråret 2019
Åbningen af Cityringen udskydes med to måneder. Cityringens overordnede tidsplan er dermed blevet rykket to gange siden kontraktunderskrivelsen i 2011. I alt er Cityringen blevet forsinket ni måneder i forhold til den oprindelige tidsplan.

 

Juli 2019
Samlet har der været 569 arbejdsulykker på byggeriet af Cityringen, skriver DR Nyheder. Det svarer til 25 procent flere ulykker, end det maksimum den offentlige bygherre selv havde sat. I forbindelse med byggeriet var der også en lang række påbud fra Arbejdstilsynet på de nye metrostationers byggepladser. Påbuddene handlede om farlige arbejdsforhold for arbejderne.

 

August 2019
Det står klart, at flere stationspladser på gadeniveau ikke når at blive færdige til tiden. Også flere fodgængertunneller vil blive erstattet af midlertidige løsninger.

 

September 2019
Cityringen forventes at komme til at koste i alt 25,3 milliarder kroner i 2019-priser.  
Samlet set er budgettet til Cityringen overskredet med 10,5 procent siden den ejergodkendte kontraktindgåelse i 2011. 

 

September 2019
Der er mangler mobildækning på Cityringen, og på hverdagsnætter kører metroen kun i én retning. Det skyldes, at der stadig arbejdes på enkelte dele af metrosystemet.

 

13. september 2019 
Ukendte gerningsmænd har klippet kabler over på samtlige metrostationer på Cityringen.

 

29. september 2019

Udenlandske firmaer ved Cityringen har snydt for over 51 millioner kroner i skat, skriver Fagbladet 3F på dagen, hvor den nye metrolinje åbner.

 

Kilder: TV 2 Lorry, Ritzau, Metroselskabet