Det er ikke til at forstå, men for lidt over 20 år siden, var der ikke nogen metro i København. Kom med tilbage i tiden, og følg udviklingen fra det største anlægsarbejde i nyere tid til Metro Cityringens åbning.
København køber tunnel og tog for 6,3 milliarder kroner. To byggeetaper. Først fra Frederiksberg til Amager - Og siden helt fra Vanløse og ud til Lufthavnen.
Det største anlægsarbejde i Københavns nyere historie er i gang. 4500 københavnere og frederiksbergborgere har gennem tiden været direkte naboer til byggeriet.
Københavns metrohistories første gennembrud sker ved Stadsgraven mellem Amager og Christianshavn.
De første metrotog ankommer til Ørestad. Her har man lavet en lukket bane til testkørsler.
Det er salget af Ørestadens grunde, der skal finansiere halvdelen af Københavns metro.
Beboerforeningen Amager Metro Gruppen demonstrerer for at får metrolinjen til lufthavnen gravet ned. Men forgæves. I 2007 åbner den overjordiske banestrækning på Østamager.
Dronning Margrethe indvier Københavns første metrolinje. To år senere end først planlagt.
Metrostrækningen fra Nørreport til Frederiksberg åbner i maj.
Anlægsarbejdet på strækningen mod Københavns Lufthavn går i gang.
Staten, Københavns og Frederiksberg Kommune beslutter at anlægge Cityringen.
I to måneder kunne metrotogene ikke køre mellem Christianshavn og Lergravsparken på Amager. Strækningen er lukket, fordi den gamle metrobane i øjeblikket kobles sammen med den nye metrobane til Lufthavnen.
Metroens tredje etape, strækningen fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn, åbner den 28. september.
De arkæologiske udgravninger ved Cityringens kommende stationsbyggerier går i gang.
Anne Grethe Foss, Direktør, Metroselskabet
”Indtil den første metro åbnede, da var der sådan lidt; 'hvad skal vi med den? Den har vi jo ikke brug for? Den kører nok ikke?
Arkæologerne fra Københavns Museum udgraver den 800 år gamle Østerport ved Kongens Nytorv.
Gravearbejdet til Cityringen bliver sat i gang ved Nørrebroparken.
Naboerne til metrobyggepladsen ved Nørrebroparken oplever, at byggeriet støjer langt mere end det tilladte.
Tunnelboremaskinerne bliver samlet og sat i gang fra Nørrebroparken med retning mod Søndre Boulevard på Vesterbro.
Den nye 'nabopakke' gør, at Metroselskabet kan arbejde ud over de gamle støjregler. 300 millioner kroner har det kostet at betale naboerne kompensation.
Tunnelboremaskinen, der startede ved Tømmergraven når frem til Hovedbanegården.
Tunnelboringen er over halvvejs og mangler nu Københavns middelalderby. Ved Kongens Nytorv skal tunnelboremaskinerne kile sig vej 1,5 meter over den eksisterende metro, og fire meter under Magasins fundament.
"Vi skulle under deres bygning, mens kunderne gik rundt og købte tøj på udsalg," Simon Taylor, Tunnelchef, Metroselskabet
Tunnelboringen til Cityringen afsluttes ved Københavns Hovedbanegård. 22.000 tunnelringe forbinder nu Københavns nye metrolinjer.
Arkæologerne finder resterne af en gammel kirkegård ved udgravningen til stationspladsen på Rådhuspladsen. Grundlæggelsen af København dateres nu helt tilbage til år 1030.
Den nye Cityring er Danmarks største infrastrukturprojekt nogensinde. Pris: 25 milliarder kroner.
I 2020 åbner metrolinjen fra København H til Nordhavn og Orientkaj.