Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Moustafas klasselærer: Jeg ville hærde dem til virkeligheden

Christina Elhøj valgte som klasselærer at sætte fokus på fagligheden, hver gang der var et problem i klassen.

06. okt 2017, kl. 10:04 af · ·

Moustafa Mahmoud Moustafa blev kendt for at være Danmarks yngste advokat i en alder af 26 år. Men det lå ikke altid i kortene, at han skulle gå den vej. I sin skoletid i Herlev var han blandt andet i en særlig fokusgruppe, fordi han var lidt af en rod i klassen.

Klasselæreren Christina Elhøj husker Moustafa som meget provokerende.  

Men klasselæreren på Hammergårdskolen gav ikke op.

 - Jeg kunne se, at han på en eller anden måde tog tingene til sig. Jeg kunne se en nysgerrighed - noget der boblede inde bag ved, siger Christina Elhøj.

Vendepunktet blev dog en skolehjemsamtale, hvor Moustafas mor efterfølgende brød grædende sammen.

- Det vigtigste man kan lære af min historie er, at på trods af at man er dømt ude, så kan man stadig godt nå at vende skuden. Det gør man ved at sætte sig nogle klare mål og måske også nogle mere kortsigtede mål, som er nemmere at arbejde sig hen imod, siger Moustafa Mahmoud Moustafa.

Christina Elhøj brugte blandt andet provokation i sin undervisning, hvor hun læste højt fra novellen Min ven racisten af Flemming Chr. Nielsen. Noget der vakte røre i en klasse, hvor omkring 50 procent af eleverne havde en anden baggrund en dansk.

- Jeg ville gerne hærde dem, og gøre dem klar til de udfordringer, de ville møde ude i virkeligheden - og ikke se sig selv som ofre, forklarer hun til TV 2 Lorry.

 - Det handler om at bruge forbilleder og mentorer - ikke synes det er synd for nogen - ikke have fokus på det, man ikke kan, men have fokus på det man kan, og have fokus på at hvert barn har et fritidsliv. Så hvis man ikke klarer sig godt fagligt, så kan man altid læne sig op af det, man har sine forcer i.

For Christina Elhøj var det også essentielt, at der ikke kom for meget fokus på alt det negative i klassen.  

 -  Det var vigtigt for mig at lave en afproblematisering. Ikke at have fokus på problemerne - eller hvilken baggrund man har - men at have fokus på sine mål og på det man gerne vil forbedre, siger hun.

Hver gang der opstod problemer i klassen, skruede hun op for fagligheden. Det betød blandt andet flere ture ud i byen, mere samarbejde med erhvervslivet, med moskeen, kirken, svømmehallen og sportslivet. For det handlede om at flytte fokus. 

 -  Det var fokus på, at vi har en natur, en kultur og et erhvervsliv - og hvis du kan læne dig op ad det, når du har det svært, så kan du måske blive styrket og lægge nogle af dine problemer bag dig, forklarer hun.

 

 

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version