Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Jens Slagter raser over supermarkeders 'falske' roastbeef

Slagteren på Kultorvet i København er kommet op i det blodrøde felt over industriens kogte roastbeef. Forbrugerrådet bakker op.

16. feb 2017, kl. 12:56 af · ·

Selv om roastbeef direkte oversat fra engelsk til dansk betyder ”stegt oksekød”, så er det ikke altid det, der havner i indkøbskurven, hvis man køber udskæringen som pålæg i supermarkederne.

Oksekødet er i stedet kogt og farvet med en falsk stegeskorpe, så det ligner, at der er tale om stegt roastbeef.

Men det er snyd og bedrag, mener ejeren af en af Københavns ældste slagterforretninger, Jens Slagter, der i over 25 år har langet kød over disken hos Slagteren ved Kultorvet. 

Noget billigt lort

Han kalder industriens alternative tilberedning for ”noget svineri”, som man ikke har fundet på for at lave et så godt produkt som muligt. Tværtimod, mener Jens Slagter.

- Det er for at lave noget billigt lort. Ingen forbrugere når at læse det, der står med småt omme bag på pakken. Det er jo snyd så det basker, når man dypper det i noget, der får det til at ligne, at det er stegt, siger han til TV 2 Lorry.

Takket være karamelliseret sukker på overfladen ligner det nemlig, at roastbeefen har en rigtig stegeskorpe. Fordelen ved at koge roastbeefen er ifølge Jens Slagter, at den svinder mindre.

- Så kan den sælges billigere til forbrugerne, og forbrugerne er ligeglade – de køber bare de billige produkt. Men de bliver snydt, siger han og lægger ikke skjul på, hvad der er hans mission.

- Vi skal have folk til at spise lidt mindre og lidt bedre og betale hvad det koster at få de ordentlige varer, siger han.

Sådan laver du den perfekte roastbeef:

Forbrugerrådet: Det er ikke i orden

Tilbage i 2015 var Fødevarestyrelsen af den overbevisning, at roastbeef skulle være stegt for at få navnet roastbeef, men nu har styrelsen ændret holdning med henvisning til, at der ikke findes nogen officiel standard, der kræver, at roastbeef er stegt. Samtidig fremgår det af emballagerne, når den i stedet er kogt.

Hos Forbrugerrådet langer direktør Lars Pram også ud efter producenterne.

- Det er helt okay, at virksomhederne gerne vil sælge pålæg, der består af kogt kød, men det er ikke i orden at de ved hjælp af en imiteret stegeskorpe af sukker får produkter til at fremstå som noget andet end det, de er, siger han til Ekstra Bladet.

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version