Læge om elevator-kaos på Riget: Gak i låget
De ansatte på Rigshospitalet spilder en masse tid i kø til elevatorer. Ledelsen bekræfter ventetid på 20 minutter flere gange dagligt.
- Læger, sygeplejersker og laboranter mister utrolig meget tid. En ting er, at jeg som patient står og venter. Det er irriterende, men det er uacceptabelt, når det halve af personalet også står og venter på at komme med elevatoren.
Sådan lyder det fra pensioneret læge Anna Sierczynska, der i disse dage besøger Rigshospitalet jævnligt, fordi hun har en kræftsygdom.
Den 61-årige tidligere læge er chokeret over, hvor lang tid de ansatte på Riget bruger på at vente på en elevator - og hun mener, at den megen spildtid må have konsekvenser.
- Operationer, undersøgelser og journalskrivninger bliver forsinket. Det har jeg også fået bekræftet fra personalet. Men jeg kan jo selv se, hvor længe de står der og venter. Det er gak i låget. Man taber så meget tid, siger Anna Sierczynska til TV 2 Lorry.
Det er elevator-systemet i bunden af centralkomplekset i opgang 2 og 3 på Rigshospitalet, der er problemet.
Her står 'voksne mennesker og beder om lov til at komme med som små børn', lyder det fra Anna Sierczynska.
- Jeg tog selv mange vagter på Rigshospitalet i 70'erne i forbindelse med min studietid. Dengang var der også problemer med elevatorerne, men det er blevet meget værre siden, siger den pensionerede læge.
Det kommer ikke bag på sygeplejerskernes fællestillidsrepræsentant Charlotte Kistrup Vallys, at elevatorsystemet på Rigshospitalet udsættes for kritik.
- Det er helt klart, at vi har et problem med de her elevatorer. Lige nu er det helt skidt, fordi der bliver renoveret i opgang 2, der er en af de store trappeopgange. Der er ingen tvivl om, at der er et stort pres på elevatorerne, siger hun til TV 2 Lorry.
Hun mener, at elevatorsystemet skaber stor frustration for de ansatte, og at der bør gøres noget ved problemet.
- Man vænner sig til, at det er sådan, men det er skide-irriterende og mange tager trappen af samme grund. Det er et helvede ind i mellem. Man bliver nødt til at gøre noget ved det, siger Charlotte Kistrup Vallys til TV 2 Lorry.
Hun påpeger, operationer ikke bliver forsinket på grund af ventetid, da hospitalets portører har et særligt kort, så elevatoren kommer direkte, når patienter skal opereres.
Men sygeplejerskernes fællestillidsmand kan dog ikke udelukke, at den lange ventetid ikke går ud over andre af de ansattes opgaver.
- Jeg skal ikke kunne sige, at det ikke indimellem er et problem i forhold til vores arbejde.
Centerdirektør for Servicecentret på Rigshospitalet, Morten Christiansson, anerkender også, at elevatorerne udgør et problem, når der er travlt på hospitalet.
- Det er en problematik, vi arbejder med løbende. Al transport foregår i elevatorer i et højhus som Rigshospitalet, og elevatorkapaciteten er etableret til et rigshospital, der er markant mindre, end det er i dag. Det er et problem, og der er grænser for, hvad vi kan gøre ved det, siger Morten Christiansson til TV 2 Lorry.
Han oplyser, at der dagligt er elevator-ventetid på op til 20 minutter i visse perioder.
Centerdirektøren gør dog opmærksom på, at elevatorerne i nogen grad vil blive aflastet, når hospitalets nordfløj bliver færdig i 2018.
Elevatorsystemet i bunden af centralkomplekset i opgang 2 og 3 på Rigshospitalet kører til 16. etage.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version