Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Sygeplejeklinik får påbud – styrelse frygter for patientsikkerheden

Sygeplejeklinik i Albertslund Kommune har fået et påbud, efter at Styrelsen for Patientsikkerhed har fundet fejl og mangler, der udgør større betydning for patientsikkerheden.

21. nov 2019, kl. 06:57 af · ·

Styrelsen for Patientsikkerhed har 18. november givet et påbud til Sygeplejeklinikken i Albertslund Kommune.

Det sker, efter at styrelsen ved et varslet, planlagt tilsyn konstaterede, at der var mangler ved udførelsen af de sygeplejefaglige vurderinger og opfølgning herpå, at journalføringen var mangelfuld, at der var problemer med håndtering af medicinske produkter, og at der var mangler med hygiejnen.

”Det er Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering, at fejlene og manglerne samlet set udgør problemer af større betydning for patientsikkerheden,” skriver styrelsen på dens hjemmeside.

Sygeplejeklinikken hjælper borgere, der er henvist til sygepleje via hjemmesygeplejen, egen læge eller hospitalet.

Den typiske behandling på klinikken vil være sårbehandling, stomipleje, kateterpleje, injektionsgivning, medicingivning, øjendryp, hudbehandlinger og dosering af medicin.

Hos Albertslund Kommune tager man påbuddet til efterretning.

- Vi er enige i det, der er fundet, og vi tager selvfølgelig læringen af det. Vi har også handlet på det. Det omkring hygiejnen og medicinen kom i orden samme dag. Men det med dokumentationen arbejder vi stadig på, siger Ida Kock Møller, afdelingschef for Børn, Sundhed & Velfærd i Albertslund Kommune, til TV 2 Lorry.

Nyt system giver problemer

Styrelsen har ved afgørelsen benyttet oplysninger fra tilsynet, som stammer fra blandt andet journaldokumentationen fra tre patienter.

Ida Kock Møller fortæller, at Albertslund Kommune lige nu er i færd med at gennemgå journaler for alle klinikkens borgere for at finde ud af, om kommunen har fået al den dokumentation ind i deres systemer, der ligger på borgerne.

- Vi bruger et særligt system, der hedder Telesår, hvor vi sender billeder frem og tilbage til hospitalet, og der har vi ikke været gode nok til at få overført al dokumentation til vores eget omsorgssystem. Det skal vi blive bedre til, siger hun.

Hvorfor er der ikke styr på det?

- Det er et stort arbejde, fordi der er kommet et nyt fælles system. Vores sygeplejersker og sosu-assistenter skal primært ud og have med borgerne at gøre, men derudover er vi også lovmæssigt forpligtede til at dokumentere for at sikre kvaliteten, så en anden kan komme ind og følge op, hvor den første slap. Det er tidskrævende, siger Ida Kock Møller.

Hun forklarer, at sygeplejerskerne skal gå ind og lave sygeplejefaglige vurderinger på tolv punkter for hver enkelt patient som følge af det nye system.

- Det er ingen undskyldning, for vi skal gøre det. Men det tager bare tid, og vi skal ind i de her rutiner på en anden måde, end vi tidligere har gjort.

- Det er en stor proces at implementere et nyt system, og vi er også godt på vej. Men vi har haft brug for tid til at løfte denne her opgave, og det har vi ikke været gode nok til. Men det skal vi, siger Ida Kock Møller.

Nedenfor kan du læse hele baggrunden for påbuddet fra Styrelsen for Patientsikkerhed:

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version