Pas på: Turister bliver smidt af midt på cykelstien
Københavnske politikere har fået nok af trafikkaos og farlige situationer for busturisterne. De vil have bygget en fjernbusterminal.
”Pas på, ding dong, ding dong”. Sådan bliver mange busturister budt velkommen til København, når de træder direkte ud på cykelstien på Ingerslevsgade på Vesterbro. For trods ti års diskussion om behovet er der stadig ikke en busterminal til de en million passagerer, der hvert år ankommer til København med fjernbus fra for eksempel Jylland eller Sverige.
Det betyder, at der flere steder i byen opstår et farligt virvar af store turistbusser, kufferter, bagageklapper og sure københavnske cyklister.
På Ingerslevsgade er situationen særligt slem. Her er der hver dag travlt med lange rækker af op til op til 15 busser ad gangen fra blandt andet Eurolines og Rødbillet, men der er ingen informationsskærme, belysning eller noget helle til at stige af eller på bussen fra.
Men nu har en række københavnske politikere fået nok af det trafikale kaos. De vil have bygget en fjernbusterminal i København.
Niels Bjerrum fra Socialdemokratiet fortæller her om de farlige situationer på Ingerslevsgade:
- Problemet viser ofte meget hurtigt sig selv, hvis man står og kigger hernede i en tre til fire minutter. Så vil man opleve turister, der skal ind i fjernbusser og turistbusser, og de træder lige ud foran en cykel, knallert eller bil, fortæller Niels E. Bjerrum, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i København for Socialdemokratiet.
De Konservative, Radikale Venstre og Venstre kalder også alle den nuværende bussituation for uholdbar.
- Det er vanvittigt, at busserne skal lede efter et sted at parkere. Kæmpe store busser skal ikke ligge og pendle rundt i København, lyder det fra Venstres medlem i Teknik- og Miljøudvalget, Flemming Steen Munch.
Rapport slår behovet fast
I februar udkom Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med en rapport om en fjernbusterminal i København. Her bliver situationen med fjernbusser spredt ud over København kaldt både ”utidssvarende” og ”uhensigtsmæssig”. Rapporten fortæller om situationer på Ingerslevsgade, hvor passagerer har været tæt på at blive kørt ned, fordi de uden at orientere sig er gået ud på kørebanen for at hente deres bagage. Flere og flere cyklister er også begyndt at cykle på kørebanen, fordi buspassagerne har blokeret cykelstien. Ligesom rapporten også beskriver, hvordan flere busser har fået kørt bagageklapperne af af andre trafikanter.
I rapporten bliver det vurderet, at de dårlige forhold for fjernbusserne er en barriere for, at udenlandske busrejsearrangører vil etablere sig i København og hermed skader turistbranchen.
Konklusionen på rapporten er, at der er behov for en ny terminal med plads til 12-15 busser ad gangen. Trafikstyrelsen udpeger et område syd for Dybbøls Bro og Ny Ellebjerg som favoritter. Dybbøls Bro er tæt på Københavns Centrum, Hovedbanegården, S-tog og kommende metroer, mens Ny Ellebjerg bliver et trafikalt knudepunkt med en kommende metro, S-tog og regionaltog.
Regningen er ikke Københavns
Men for at en ny fjernbusterminal endelig kan blive til virkelighed kræver det både mange penge og masser af politisk samarbejde. Ved Ny Ellebjerg vil en terminal i alt koster 80 millioner, mens den vil koste 62 millioner ved Dybbøls Bro.
Socialdemokratiet og Radikale Venstre vil – ligesom rapporten fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen også foreslår – arbejde for, at Københavns Kommune ikke skal stå med hele regningen, men at staten og eventuelt også private putter penge i projektet.
De Radikales medlem af Københavns Miljø- og Teknikudvalg, Mette Annelie Rasmussen, vil derfor nu arbejde for at få rejst debatten på Christiansborg:
- Nu skal Radikale Venstre, Socialdemokratiet, Venstre og De Konservative tage fat i kollegaerne på Christiansborg, og der skal vi se, om vi kan lave det flertal, som vi tilsyneladende har på Rådhuset. Får vi sådan en fjernbusterminal, bliver det et gode for hele Danmark.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version