Byd velkommen til: Danmarks første professor i computerspil
Espen Aarseth har selv spillet en vigtig rolle i etableringen af spilvidenskab på IT-Universitetet i København. Nu er han udnævnt til professor.
Siden 2003 har Espen Aarseth været tilknyttet ITU, hvor han var initiativtager til verdens første forskningscenter udelukkende med fokus på digitale spil, Center for Computer Games Research.
Allerede i 2001 organiserede ITU verdens første internationale konference om computerspil, og på samme tid var universitetets forskere med til at starte feltets første akademiske tidsskrift - og det bliver nu belønnet for Espen Aarseth, der bliver den første i landet med en titel som professor i computerspil.
- Der et stort behov i samfundet for at forstå, hvordan computerspil fungerer på godt og ondt, og hvad de gør og ikke gør. Fører spil til vold, aggression, afhængighed, læring, sundhed, og så videre? Der er vældig mange spørgsmål om, hvad spil gør ved os, som vi har stillet os selv i 35 år, og som stadig ikke er besvaret godt nok, siger han.
Computerspilsindustrien er i fortsat rivende udvikling, og flere og flere begynder professionelt at dyrke det - det såkaldte e-sport. Samtidig har computerspil også tidligere fået skylden for eksempelvis skoleskyderier i USA, men den kobling kan man ifølge Espen Aarseth ikke lave.
- 95 af alle drenge spiller computerspil, så det er blevet helt normalt. I dag skal man nærmere blive bekymret, hvis især drenge ikke spiller computer. Spillet har en vigtig plads i vores kultur, og det handler om at forstå hjernens aktivitet under spil og sociale handlinger deraf, siger han til TV 2 Lorry.
Den eneste måde, man ifølge Espen Aarseth kan blive klogere på ved effekterne af computerspil, er ved få eksperter i for eksempel sociologi, pædagogik, psykologi og teknologi til at arbejde sammen - og betragte det, den nyudnævnte professor kalder for en form for kunst, computerspillet.
Med sin nye titel som professor vil Espen Aarseth stå med ansvaret for at få koblet de forskellige fagområder sammen og få dem til i sammenhæng at blive klogere på computerspil. Med sin strategiske satsning har ITU spillet en vigtig rolle i udviklingen af spilforskning som et selvstændigt akademisk felt.
- Det handler om at få lavet noget grundforskning på området, både digitalt og ikke digitalt, og lære om sammenhænge på tværs af spil. Det er eksempelvis meget interessant, at drenge og piger kun spiller nogle få af de samme spil som eksempelvis Minecraft.
Espen Aarseth fortæller, at drenge oftest spiller holdspil, mens piger spiller mere singleplayerspil. Selv forsøger han at få spillet de spil, som han normalt ikke ville vælge, for at udfordre sig selv mest muligt.
- Jeg spiller de spil, som jeg ikke har erfaring med, og som jeg ikke tror, jeg umiddelbart kan lide. På den måde udforedrer jeg mig selv mest muligt, for ellers bliver man jo ikke klogere, siger han og tilføjer:
- Der er mange spil, jeg gerne vil spille, men de tager mindst 200 timer at få sat sig ordentligt ind i - og det har jeg desværre ikke tid til.
Espen Aarseth kommer oprindeligt fra Norge, men har boet i København de sidste 14 år af sit liv. Han tiltræder sin nye stilling den 4. april.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version