Flere krydstogtskibe begejstrer, men besøgene kan være usunde for de lokale
Den tunge røg udgør en sundhedsrisiko for de lokale.
De seneste to år er antallet af krydstogtskibe, der lægger til kaj i de danske havne uden for København, fordoblet.
I 2017 lagde 138 af dem vejen forbi havnebyerne, mens tallet i 2015 var på 64, lyder det i en opgørelse fra Danmarks Statistik.
Krydstogtskibene bliver ikke bare flere og flere, de bliver også større og større. Det betyder, at langt flere passagerer besøger de danske havnebyer.
I alt 160.000 turister ankom sidste år til danske havnebyer uden for København med krydstogtskib, og turismen herfra har skabt over 2000 nye jobs og en omsætning på 1,35 milliarder kroner.
Her i TV 2 Lorrys område er det byer som Hundested og Helsingør, der de seneste år har lagt meget arbejde i at lokke de store krydstogtskibe til.
Forureningen er stor
Det er dog ikke alle steder, udviklingen vækker begejstring. Det er nemlig ikke kun turister med pengepunge, de store skibe tager med sig, men også tung og forurenende røg, og det bekymrer Det Økologiske Råd.
- Det er jo dejligt, at folk gerne vil se Danmark, men skibene forurener enormt meget, fordi de afbrænder 100 gange så meget brændstof som almindelig vejdiesel og i store mængder, forklarer Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver i rådet.
Han uddyber, at den tunge røg udgør en sundhedsrisiko for de lokale, når de store skibe kommer sejlende ind i hjertet af danske havnebyer. Det er på trods af, at reglerne for forurening fra skibe er strammere i Danmark end i mange andre lande.
- Det er langt fra nok. Der er ingen regler om røggasrensning og partikelfiltre, selvom både lastbiler og personbiler har enormt mange regler på området. Skibe er på en eller anden måde skånet på området, og det er ikke godt nok.
Vi er i dialog om problemet
Claus Bødker, som er krydstogtchef ved Wonderfull Copenhagen og har ansvaret for de 11 danske krydstogthavne, erkender, at forurening er et problem.
- Det er klart, at vi har en udfordring med krydstogtskibenes udledning, men det skal også siges, at der i 2015 kom nogle nye regler, der gjorde, at udledningen af svovl blev nedsat med 90 procent, lyder det fra krydstogtchefen, der tilføjer:
- Det er stadig for meget, men vi er i dialog med rederierne for at få styr på det.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version