Arriva melder sig på banen, hvis S-togsdriften udbydes
Hvis driften af S-togsbanen bliver sat i udbud, er Arrivas salgstale klar: Vi er billigere og bedre.
Transportminister Ole Birk Olesen, LA, vil have markante dele af togtrafikken i Danmark sendt i udbud. Første skridt skal være S-togsdriften i København.
Og allerede tirsdag morgen melder Arriva sig ind i den potentielle kamp om at stå for S-togsdriften fremover, skriver Ritzau.
- Det kunne vi helt bestemt. Vi er et selskab, der lever af at levere kollektiv trafik. Får vi muligheden for at køre på s-togsstrækningen, så vil vi rigtig gerne det, siger Morten Larsen, der er pressemedarbejder for Arriva til Ritzau.
Adspurgt hvorfor københavnerne skal ønske sig Arriva frem for DSB, peger han mod Midt- og Vestjylland, hvor Arriva efter et udbud står for driften på en række strækninger.
- Siden vi overtog togstrækningerne i Midt- og Vestjylland, så har vi haft nogle fine resultater på både punktlighed og kundetilfredshed. Det er nogle erfaringer, vi vil tage med os i forhold til at drive S-togene, siger Morten Larsen.
Man sparer penge ved udbud
I et interview med Berlingske Business lægger Ole Birk Olesen ikke skjul på, at et af formålene med at udbyde togtrafikken er at spare staten penge.
- Det mener jeg bestemt, at vi kan, siger Morten Larsen.
- Vi har selvfølgelig ikke set det konkrete udbud. Men hvis man ser på historikken, da man udbød i Midt- og Vestjylland, har vi i første kontraktperiode sparet staten for godt 300 millioner kroner.
- Det svarer til 18 procent. I anden kontraktperiode forventer man at spare 10 procent. Så historikken viser, at der er potentiale for at effektivisere togdriften, hvis man sætter den i udbud.
Arriva har siden 2003 stået for togdrift i Midt- og Vestjylland. Selskabet er en del af Arriva Gruppen, som ejes af tyske Deutsche Bahn.
I 2016 havde S-togene over 116 millioner rejsende. Det var over to millioner mere end året før.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version