Ny metro til Nordhavn er ét skridt nærmere
Tre ud af fire entreprenører fundet til at bygge den 2,3 kilometer lange metrolinje, der skal gå til Nordhavn.
Bydelen Nordhavn i København skal også have metro til døren. Og nu er tre ud af fire kontrakter på nordhavnsmetroen indgået. Det oplyser Metroselskabet.
- Vi er nu et stort skridt tættere på at realisere den metro til Nordhavn, der får afgørende betydning for den nye bydels kommende beboere og virksomheder, siger projektchef i Metroselskabet, Mikkel Kjær Jensen.
Byggeriet af Cityringen er i fuld gang, og også planlægningen af den kommende metroafgrening til Nordhavnen kører på skinner. Den nye linje skal åbne kort efter Cityringen, der er planlagt til at køre fra slutningen af 2018.
Den to kilometer lange metrostrækning til Nordhavn skal anlægges af Hochtief og Züblin. Konsortiet skal også bygge metrostationen under Nordhavn station. Selskabet har tidligere bygget Ny Nørreport, Bryghusgrunden og fjernvarmetunnelen i København.
Det er italienske Ansaldo STS, der skal levere de tekniske installationer som skinner og kørestrøm. Ansaldo har også leveret tog og teknik til den eksisterende metro i København og til Cityringen.
Ansaldo har blandt andet leveret teknikken bag Københavns fuldautomatiske metro, der som en af de få i verden kører i døgndrift året rundt.
Den nye linje vil strække sig over 2,3 kilometer. De to kilometer bliver under jorden, mens de sidste 300 meter anlægges som højbane.
Nordhavnsmetroen får to stationer: Nordhavn og Orientkaj, og den samlede pris er omkring tre milliarder kroner. Højbanen udbydes til efteråret, oplyser metroselskabet.
Når metroen til Nordhavn står færdig, vil den kunne køre de cirka 80.000 beboere frem og tilbage til byen.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version