Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

København gemmer på et hav af skjulte cykeloaser

København gemmer på et væld af Grønne Cykelruter. Men mange københavnere ved ikke, at de eksisterer. Her følger et overblik over skjulte cykeloaser.

27. sep 2017, kl. 19:19 af · ·

Hver fjerde cyklist ved ikke, at der rundt omkring i København gemmer sig en hel stribe af Grønne Cykelruter, der kan bruges som et godt alternativ til bilen. Det viser en Cykelredegørelse for 2017 udarbejdet af Københavns Kommune.

De Grønne Cykelruter er stier væk fra den tætte trafik, som fører dig igennem flotte, grønne områder, parker og søer. De er ikke lige så overbefærdede som cykelstierne inde i byens travle kaos, og er derfor en tryg løsning til familieture eller frisk luft væk fra os og støj. 

- De Grønne Cykelruter gør det attraktivt at køre søndagscykelture med børnene, men er også gode til de daglige cykelture til arbejde eller uddannelse, hvis man har tiden til det, siger Erik Hjulmand formand for Cyklistforbundets Københavnsafdeling til TV 2 Lorry.

De mest befærdede ruter

Udover at de Grønne Cykelruter er et godt afbræk fra Københavns trængsel, er de også med til at sikre byudviklingen i retning mod at være mere klimavenlig. I Cykelredegørelsen vurderer Københavns Kommune, at ruterne kommer til at have stor effekt på ambitionen om at flere københavnere vælger cyklen frem for bilen frem mod 2025.

Der er i alt planlagt 24 Grønne Cykelruter i København. Mange er allerede færdige, nogle er slet ikke kommet, og nogle af de eksisterende ruter venter stadig på at blive forlænget.

Den mest befærdede af de Grønne Cykelruter er Nørrebroruten, som ligger mellem Nørrebro og Frederiksberg. Det var den første rute, der blev oprettet for 20 år siden, hvor projektet blev igangsat.

TV 2 Lorry har herunder skabt et overblik over nogle af de mange steder, du allerede nu kan cykle via de Grønne Cykelruter. Her kan du se, hvor de forskellige ruter strækker sig over og klikke rundt for at få information om de enkelte ruter. 

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version