Tidslinje: Så langt er byggeriet af Københavns nye metro nået
Hvor langt er byggeriet af hovedstadens nye metrolinje nået, og hvor meget mangler? Her kan du se alle milepælene siden arbejdet startede i 2002.
En af de helt store milepæle i konstruktionen af Københavns nye metrolinje blev i dag nået.
For fire år siden startede fire 100 meter lange og 800 tons tunge boremaskiner nemlig med at udgrave tunnellerne til den nye Cityring.
I dag blev de så endelig færdige med at grave de 3,1 millioner tons jord op af undergrunden, som det har været nødvændigt at fjerne.
Det er en stor milepæl i historien over byggeriet af hovedstadens største anlægninsprojekt siden Christian IV anlagde Christianshavn i 1600-tallet. Men det er langt fra den eneste.
I tidslinjen nedenunder kan du se de største skridt i arbejdet på at få anlagt Cityringen, der svarer til at bygge en Storebælstbro under jorden.
Byggeriet kan forsinkes med over et halvt år
I øjeblikket satser Metroselskabet på at være færdige med Cityringen i 2019. Det er dog blot det seneste bud på, hvornår det nu forventes, at hovedstadens borgere kan stige ind i togene.
Opførelsen af Cityringen er nemlig flere steder gået i stå. En uenighed mellem Copenhagen Metro Team (CMT), Metroselskabets hovedentrepenør, og MT Højgaard, der er hyret af CMT til at belægge de nye perroner med fliser og gulve, har forsinket byggeriet.
I øjeblikket bliver der intet arbejde udført på perronerne, da de to parter ikke kan blive enige om, hvem der er skyld i forsinkelsen.
Det kan i værste fald betyde forsinkelser på over et halvt år, fortalte Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, til DR i Januar.
- Jeg tror bestemt, det er muligt at finde en løsning på problemet. Vores plan er fortsat at åbne i sommeren 2019, sagde han og uddybede.
- Hvis ikke det er muligt, så frygter vi en forsinkelse på syv måneder eller mere, sluttede han.
TV2 Lorry har i dag været i kontakt med MT Højgaard, der bekræfter, at arbejdet med fliser og gulve i dag stadig står helt stille.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version