Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Vejen banet for forlængelse af Hillerødmotorvejen: Håber at påbegynde i 2020

Omkostningerne af en forlængelse af Hillerødmotorvejen er blevet klarlagt i en redegørelse. Nu håber politikere, at projektet kan realiseres i 2020.

25. sep 2018, kl. 19:07 af · ·

En forlængelse af Hillerødmotorvejen vil være "samfundsmæssigt yderst rentabel".

Sådan lyder vurderingen i en VVM-undersøgelse af projektet, som et flertal i Folketinget har bestilt.

TV 2 Lorry har fået indsigt i redegørelsen, der ventes offentliggjort senere på ugen.

Undersøgelsen viser, at en firesporet motorvejsforlængelse fra Allerød til Hillerød vil beløbe sig til 980 millioner kroner.

Det er en sum, som flere politikere på Christiansborg valgt ind i Nordsjællands Storkreds nu vil arbejde for at øremærke til projektet.

- Jeg håber på, at vi i forbindelse med finansloven for 2019 kan få afsat pengene, så vi kan komme i gang i 2020 med at få lavet den motorvej, siger Venstres medlem af transportudvalget, Hans Andersen.

Det samme håber Pia Adelsteen, miljøordfører for Dansk Folkeparti:

- 2020 er året, hvor regeringen siger, at der er der råderum og plads til at lave nye anlægsinvesteringer. Så det er som det skal være. Vi skal bare i gang.

Satser på at få penge frigivet ved næste finanslov

Miljøordføreren påpeger, at der ligger fem milliarder kroner i en infrastrukturfond, som Finansministeriet har lagt bånd på med et anlægsloft, idet der i disse år primært investeres i byggeri af supersygehuse.

- De penge regner jeg bestemt med bliver frigivet, så man i 2020 har penge til både Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen, siger Pia Adelsteen.

Før penge kan afsættes og byggeri igangsættes skal Folketinget dog vedtage en anlægslov, der baner vej for projektet.

- Undersøgelsen her er en af milepælene i forhold til at få lagt noget asfalt og lavet motorvejen til Hillerød. Nu mangler vi anlægsloven, og så skal vi have afsat pengene, siger Venstres Hans Andersen.

Mindre trængsel i myldretiden

I undersøgelsen konkluderes det blandt andet, at bilister i myldretiden ved en forlængelse vil spare i omegnen af seks minutter på strækningen i forhold til i dag. Uden for myldretiden sparer bilister tre minutter.

Desuden fremgår det, at trafiksikkerheden på strækningen forbedres markant ved en udvidelse til motorvej. I VVM-undersøgelsen vurderes det, at man ved motorvejsforlængelse kan forvente en halvering af ulykker på strækningen.

Samtidig konkluderes det, at miljøpåvirkningerne af en motorvejsudvidelse vil være begrænsede, da der i forvejen eksisterer en motortrafikvej.

- Jeg er glad for, at vi har fået denne VVM-undersøgelse, fordi den bekræfter, at det godt kan betale sig. Projektet har en forrentning, der ser rigtig god ud, siger Pia Adelsteen.

Kan stå klar i 2024

Ved en udvidelse til en forlænget firesporet motorvej vil hastighedsgrænsen desuden sættes op til 110 kilometer i timen, mens det af redegørelsen samtidig fremgår, at strækningen er forberedt til en eventuel fremtidig udvidelse til seks spor.

- Redegørelsen viser sort på hvidt, at der er en kæmpe tidsbesparelse for de mange bilister, der i dag holder i kø på motorvejens forlængelse, siger Hans Andersen.

Det er håbet fra de to politikeres side, at en forlængelse af Hillerødmotorvejen kan stå færdig i enten 2024 eller 2025, såfremt man påbegynder anlægsarbejdet i 2020.

VVM-undersøgelsen sendes i høring fra den 1. oktober og frem til den 1. december.

I TV 2 Lorrys serie 'Mit liv i kø' satte en række borgere ord på, hvad de synes om de lange køer i Hovedstadsområdet. Se hele serien HER.

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version