Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Sådan ser Nordhavns kommende metrostationer ud

Nu står det klart, hvordan metrostationerne i Nordhavn kommer til at se ud.

16. jun 2017, kl. 05:30 af · ·

Tiden, hvor der kører metro til Nordhavn, nærmer sig.

Og nu er der offentliggjort billeder af, hvordan Nordhavns tre metrostationer kommer til at se ud.

By & Havn har afholdt en konkurrence, og nu er vinderne kåret.

- Pladserne ved metroen er vigtige og centrale. Det er hér, man som beboer står af metroen og umiddelbart føler sig hjemme i sit lokalkvarter. For virksomhederne i området skal pladserne være effektive og overskuelige, og for besøgende skal de slå tonen an for hele arkitekturen og egenarten i de omkringliggende nordhavnskvarterer, siger administrerende direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, i en pressemeddelse.

Metrolinjen M4, der kører fra Nordhavns stationer, åbner ved årsskiftet 2019/2020 og bliver koblet på Cityringen. Når det sker, kan man komme fra Nordhavn til Rådhuspladsen på otte minutter.

 Nordhavns Plads og "Den Grønne Loop":

COBE arkitekter vandt konkurrencen om Nordhavn plads og Det Grønne Loop.

Pladsen får rød teglbelægning, som viser pladsens geografiske nærhed til "Den røde by" i Århusgadekvarteret.

Derudover foreslås det, at der plantes masser af træer både på pladsen og langs cykelstien Det Grønne Loop, der snor sig langs metroens linjeføring.

Trælastkaj/Orientkaj Station

SLETH skal tegne den anden stationsplads ved Trælastkaj.

Her skal et langstrakt byrum skabe plads til cykelparkering og et rekreativt område med træer og plads til at sidde ned.

Aktivitetspladsen

Sangberg Arcitects og COBE har tegnet en aktivitetsplads, der skal ligge under metroens bane.

- Vi ser også frem til at finde nye veje til, at bylivet under og omkring højbanen ved Orientkaj Station kan få lov at udfolde sig, siger kundedirektør Rebekka Nymark, Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version