Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Mere kritik af udskældt akuttelefon

Statsrevisorerne kritiserer akuttelefonen 1813 for ikke at opfylde mål for ventetider og kvalitet.

17. maj 2017, kl. 17:12 af · ·

Den heftigt udskældte akuttelefon 1813 får nu på ny en omgang i manegen.

Det skriver Ritzau. 

Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at akuttelefon 1813 i perioden 2014-2017 ikke har opfyldt målene for ventetider og kvalitet.

Det gælder i Region Hovedstaden.

Andelen af opkald, der blev besvaret inden for den fastsatte tid, har svinget meget i perioden, er vurderingen.

Tre måneder til at svare

Akuttelefonen har løbende forsøgt at rette op på problemerne vedrørende mangel på sygeplejersker og dårlig bemanding i de mest travle perioder.

Det har haft betydning for, at målene ikke er indfriet.

Region Hovedstadens akuttelefon er den eneste indgang for borgerne til sundhedssystemet i tilfælde af akut sygdom eller skader, der ikke er livstruende.

Den modtager cirka 924.000 opkald per år, og udgifterne var sidste år cirka 172 millioner kroner.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har nu tre måneder til at svare på kritikken. 

 

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version