Smart trick rydder op i Københavns herreløse cykler
Der efterlades alt for mange cykler i København. Kommunen har nu udviklet en ny metode til at rydde op, men har også brug for københavnernes hjælp.
Hver eneste dag kører medarbejdere fra Teknik- og Miljøforvaltningen i København rundt for at indsamle de tusindvis af cykler, der hvert år efterlades rundt omkring i byen. Cykler som står og fylder i cykelstativerne og forhindrer de, der har brug for pladsen, i at parkere.
Nu har forvaltningen udviklet en ny metode for at gøre oprydningsarbejdet lettere.
Besked om hvor de efterladte cykler befinder sig
Det går ud på, at medarbejderne får at vide, hvor i byen der er størst sandsynlighed for at finde de efterladte cykler. Det sker ved hjælp af en algoritme, der husker hver cykel, der bliver indsamlet, fordi cyklerne registreres i et system lavet specielt til formålet.
Teknik- og Miljøforvaltningen satser på, at systemet med tiden næsten vil halvere den tid, de parkerede cykler står og fylder i stativerne med opmærkningstape omkring styret.
Derudover forventer forvaltningen, at det vil spare de ansatte en masse tid, da det kan sænke antallet af gange, de kører forgæves efter de herreløse cykler.
Københavnerne kan hjælpe til
En undersøgelse fra forvaltningen viser, at cyklerne typisk bliver efterladt, fordi de har været udsat for et kortvarigt brugstyveri, hvor tyven efterfølgende har smidt cyklen fra sig, eller fordi cyklen er i dårlig stand, og ejeren ikke ved, hvordan han kan skille sig af med den.
Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell fra Enhedslisten, tror på, at københavnerne selv kan hjælpe til med at lette oprydningsarbejdet, hvis de bliver bevidste om, hvor de i stedet kan gøre af deres gamle cykler.
- Vi vil gerne støtte københavnerne i et bæredygtigt valg, når de skal af med deres gamle cykel. Man kan både køre cyklen på genbrugsstationen, sætte den til storskrald eller forære den til en socialøkonomisk virksomhed eller en af de cykelhandlere, som tager imod brugte cykler. Det vigtigste er, at cyklerne ikke bare efterlades i byrummet, hvor de fylder op og gør det svært for andre cyklister og trafikanter at komme frem. Nu bliver vi som kommune bedre til at håndtere de herreløse cykler, og med bedre information til københavnerne bliver der forhåbentlig også færre af de herreløse cykler i byrummet, og det er jeg selvfølgelig godt tilfreds med, siger Morten Kabell i en pressemeddelelse.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version