Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Fra centrum til check-in på et kvarter: Metro fylder 10 år

I dag er det præcis 10 år siden, at metrolinjen til lufthavnen åbnede. Siden da har flere millioner af passagerer taget metroen på strækningen.

28. sep 2017, kl. 16:56 af · ·

Den første passager, der steg om bord på toget, var Kronprins Frederik, da den nye metrostrækning til lufthavnen åbnede i september 2007.

Her 10 år efter den allerførste tur har 63 millioner passagerer benyttet strækningen. Og hvert eneste år har passagertallet været stigende. Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Den største stigning i passagertallet skete sidste år, hvor omkring én million flere passagerer end året tog metroturen til lufthavnen. En stigning, der blandt andet skyldes nye byområder på Amager og en stigning i rejser ved Københavns Lufthavn.

Artiklen fortsætter under grafikken

Glad overborgmester

Stigningen i passagertallet forventes at fortsætte de kommende år. De seneste prognoser viser, at hele 93 millioner passagerer kommer til at benytte forbindelsen til lufthavnen de næste 10 år.

Det tal skyldes især Cityringen, der åbner i 2019, og udbygningen af Københavns Lufthavn.

- Det er dejligt, at så mange passagerer benytter metroen til og fra lufthavnen. Det viser, at metroen er et populært transportmiddel, som både københavnere og tilrejsende har taget til sig. Metroen gør det muligt at klare sig uden bil eller taxa – og så er der bare 14 minutter med metroen fra lufthavnen til Kongens Nytorv. I mange andre storbyer kan det tage helt op mod en time at komme ind til centrum, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen i pressemeddelelsen.

Binder byen sammen

Den 4,5 kilometer lange metrostrækning til lufthavnen har gjort det muligt for passagerer at blive fragtet direkte fra ankomsthallen i lufthavnen og til centrum af Københavns. 

Hovedbanegården og Rådhuspladsen vil også, når Cityringen åbner om lidt under to år, være inden for et kvarters transport fra lufthavnen. Til den tid vil den direkte forbindelse desuden omfatte alle Københavns brokvarterer, Frederiksberg og indre by.

- Metroen binder hele byen sammen og skaber nye muligheder og forbindelser. Med åbningen af Cityringen og Nordhavnslinjen skal vi ikke længere nøjes med en enkelt metrolinje i København. Om mindre end to år vil vi have en hovedstad med et sammenhængende metrosystem, der kan transportere både borgere, gæster og turister hurtigt og nemt rundt i byen med højklasset moderne transport, siger Transportminister Ole Birk Olesen.

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version